گزارش جدید پنل بین دولتی تغییر آب و هوا‎

فرستاده شده در ۸ مهر ۱۳۹۲

پنل بین دولتی تغییر آب و هوا که بخشی از سازمان ملل است که در باره گرمای کره زمین تحقیق می کند و بزرگ ترین بدنه علمی جهان در این زمینه به شمار می رود، روز جمعه  5  مهر 1392 اولین بخش از گزارش ارزیابی خود را ، که مدتهاست همگان چشم به راه آن بودند، در باره دلایل و عواقب تغییر آب و هموا منتشر کرد. تهیه این گزارش شش سال به طول انجامیده و جامع ترین و همه جانبه ترین مطالعه ای است که تا کنون در باره شواهد علمی حاکی از تغییر آب و هوا به دست انسان صورت گرفته است. این گزارش پنجمین گزارشی است که پنل بین دولتی تغییر آب و هوا Intergovernmental Panel on Climate Change ( IPCC) از سال 1990 تا کنون منتشر کرده است.

نتیجه اصلی گزارش، که دانشمندان آن راخلاصه کرده اند و نمایندگان رسمی 120 دولت جهان آن را تصویب کرده اند آن است که ” در این که گرم شدن آب و هوای کره زمین ناشی از فعالیت های انسان است دیگر تردیدی وجود ندارد ” و بسیاری از اثرات این گرم شدن ” کاملا بی سابقه هستند.”

این گزارش که حاصل شش سال کار بیش از 200 دانشمند و محقق از سراسر جهان است، تاثیر نمایانی بر سیاست دولت ها در زمینه حفاظت از محیط زیست و نیز بر افکار عمومی خواهد داشت.