کردها، پیشگام در آشتی با حیات وحش

فرستاده شده در ۱۵ فروردین ۱۳۹۳
احمد عزیزی و دخترش در روز شکستن تفنگ

احمد عزیزی و دخترش در روز شکستن تفنگ

روند اخیر آشتی با طبیعت و کنار گذاشتن شکار در کردستان و کرمانشاه نشان دهنده اهمیت تلاش های گروه های زیست محیطی غیر دولتی در آگاه سازی مردم و تشویق آنها به حفاظت از محیط زیست است. ماجرا از آنجا شروع شد که آقای احمد عزیزی، یکی از اهالی روستای “درکی” شهرستان مریوان، پس از شکار چند کبک با ناراحتی و گریه دخترش مواجه می شود. دخترش یلدا پس از دیدن کبک های مرده و خون آلود شروع به گریه می کند. پدر از گریه دختر می رنجد و از وی می پرسد: “چه کار کنیم؟”. دختر به پدر می گوید: تفنگت را پرت کن! پدر نیز به درخواست دخترش تصمیم می گیرد که تفنگ خود را بشکند.

وی در مصاحبه ای با روزنامه شرق از نحوه آشنا شدنش با انجمن سبز چیا می گوید و این که چطور اعضای این انجمن با آمدن به روستا و استفاده از عکس و پوستر، اهالی روستا را تشویق به حفاظت از حیات وحش و درختان کردند. پس از تصمیم برای شکستن تفنگ، احمد عزیزی با انجمن چیا تماس می گیرد و آنها را از قصد خود آگاه می کند. انجمن چیا نیز وی را تشویق کرده و مراسمی برای این حرکت نمادین ترتیب می دهد.

پس از واقعه بالا، در اسفند 1392، گروهی از شکارچیان شهرستان کامیاران نیز به این حرکت پیوسته و با کنار گذاشتن تفنگ های خود، سوزاندن قفس های زنده گیری و آزاد کردن کبک های اسیر حمایت خود را از حیات وحش اعلام کردند. در این مراسم شکارچیان قسم نامه ای برای کنار گذاشتن شکار و تفنگ خواندند و این حرکت را جشن گرفتند. در این مراسم از این شکارچیان تقدیر شد. اما ماجرا به اینجا ختم نشد و موج ضد شکار به کرمانشاه هم رسید. هفت شکارچی اهل “نودشه” در مکانی به نام هورَکان با شکستن تفنگ و قفس پرندگان، از محیط ‌زیست کُردستان حمایت کردند. در این مراسم یکی از شکارچیان از حضار خواست که خود پاسدار محیط زیست باشند.

وقایع ذکر شده نشان می دهد که آموزش و تماس مستقیم با مردم بومی هر ناحیه تا چه حد می تواند در شروع حرکات خود جوش مردمی برای حفظ محیط زیست موثر باشد. امید است که موج جدید حفاظت از محیط زیست نه تنها به مناطق دیگر کردستان و کرمانشاه، بلکه به دیگر استان های کشور نیز برسد.

آزاد کردن کبک های اسیر در کامیاران

آزاد کردن کبک های اسیر در کامیاران

نودشه - شکستن تفنگ

نودشه – شکستن تفنگ

منابع:

http://www.iew.ir/1392/12/21/23062

http://vahsh.ir/%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%87-%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%86%DB%8C-%DA%A9%D9%8F%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D9%86-%D8%AA%D9%81%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B4/

http://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=14671