پنج خبر خوب برای جهان و محیط زیست

عید شما مبارک
دیگر چیزی به عید و آمدن آن تغییر بزرگ نمانده. سالی خوب و توام با سلامتی و نشاط و موفقیت در انتظارتان باشد. و صلح و پیشرفت و توسعه پایدار برای کشورمان آرزو می کنیم و توسعه ای که طبیعت را ویران نکند و لذا بتواند بماند و پایدار باشد.

در سالی که گذشت اتفاقات زیادی افتاد و حوادث تلخ و شیرینی رخ داد. در اینجا پنج اتفاق را که هیچ سابقه ندارند و همگی حاکی از حرکت جهان به سمت و سویی تازه هستند می آوریم. این می تواند، به دیده ما، بهترین عیدی برای همه ما جهان سومیان و نیز مردمان عادی اروپا و آمریکا باشد. رایحه خوشی به مشام می رسد. عطر تغییر!

هنوز این مطلب به اتمام نرسیده بود، یعنی در آخرین ساعات سال 1397،که خبر خوب دیگری رسید و آن این که خانم جاسیندرا آردرن، نخست وزیر 38 ساله زلاند نو، که بسی در جامعه نیو زیلندی ها مورد احترام است، دستور داده تا به احترام مسلمانان این کشور که از واقعه ترور مسلمانان در یک مسجد افسرده اند روز جمعه در سراسر زلاند نو اذان پخش شود تا بانگ موذن نشانه ای باشد از این که جامعه انسانی اختلاف افکنی بین پیروان ادیان و نژادپرستی را بر نمی تابد و فریب این توطئه ها را نمی خورد. درود بر او.

جاسیندرا آردرن، نخست وزیر نیو زلاند در مراسم تدفین مسلمانان ترور شده
جاسیندرا آردرن، نخست وزیر نیو زلاند در مراسم تدفین مسلمانان ترور شده

 

اول: چهار ماه جنبش اعتراضی

جلیتقه زرد های فرانسه
جلیتقه زرد های فرانسه

این شنبه که بیاید و به سوم فروردین برسیم جنبش جلیقه زرد ها چهار ماهه می شود. چهار ماه است که مردم تقریبا در تمام شهر های فرانسه تظاهرات می کنند و می گویند ما سرمایه داری را نمی خواهیم. خبر نگاران می گویند تظاهرات روز شنبه از همه شنبه های دیگر بزرگ تر خواهد بود.

آن چه در این مدت رخ داده بی سابقه است. در چند قرن اخیر هیچ جنبشی در اروپا چهار ماه دوام نداشته و هیچ جنبشی نبوده که به صراحت بگوید که ضد سرمایه داری ست و در عین حال بگوید که سر جنگ ندارد و حدود 90 در صد از مردم از آن حمایت کنند. پس ظاهرا باید قبول کرد که اتفاق جدیدی افتاده یا در حال رخ دادن است.
این جنبش صحنه های دلخراشی داشته و پلیس هم خیلی در مقابله با آن خشونت به خرج داده. پلیس از ماشین های آب پاش، گاز اشک آور، اسپری فلفل و گلوله های مشقی استفاده کرده و عده ای را نابینا و مجروج کرده و چند نفری را نیز کشته است. در نتیجه این تظاهرات دیگر تظاهرات نیست بلکه یک شورش واقعی بر علیه نظام سرمایه داری ست.

دوم: به میدان آمدن خود به خودی نوجوانان

اعتصاب محصلان مدارس اروپا برای مقابله با تغییر اقلیم
اعتصاب محصلان مدارس اروپا برای مقابله با تغییر اقلیم

روز جمعه بیست و چهارم اسفند (پانزدهم مارس) یعنی همان روزی که صدام جنایت کار حلبچه را با بمب شیمیایی مورد حمله قرار داد و در تهران هم کیهان کلهردر اثر بمباران خانواده خود را از دست داد، کودکان بخش بزرگی از جهان مدرسه را تعطیل کردند و به خیابان آمدند تا صدایشان را به گوش گردانندگان جهان و سلاطین سرمایه و مقامات مسئول برسانند و بگویند ما نمی خواهیم شما پیوسته ثروتمند تر شوید و در عوض ما آینده خود را از دست بدهیم و جهان ما پیوسته گرم تر شود.
آنها روی پرچم های خود نوشته بودند: ” اعتصاب برای آب و هوا.” این اولین بار است که کودکان جهان در این سطح وسیع و خود بخود برای حفاظت از کره زمین وارد عرصه کار زار شده اند. چرا؟ زیرا از این همه مذاکره و کنفرانس بی نتیجه خسته شده اند. زیرا دریافته اند که تصمیم گیران جهان از منفعت خود دفاع می کنند نه محیط زیست.
محرک این تظاهرات دختر 16 ساله ای است از سوئد به نام گرتا تونبرگ که از مرداد امسال (97) اعتصاب کرده و هیچ جمعه ای را به مدرسه نرفته است تا با سخنرانی و اعتراض از رهبران بخواهد که برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین کاری بکنند و فقط حرف نزنند. شعار او این است :” بیایید تاریخ را تغییر دهیم” این جوانان و نوجوانان نیروی فوق العاده بزرگی هستند . آنها می توانند خانواده های خود را تحت تاثیر قرار دهند و تغییراتی مهمی را در سیاست ها باعث شوند.

سوم: فعالیت شدید مخالفان جنگ و طرفداران محیط زیست

فعال ضد جنگ خانممئا بنجامین و قطع سخنرانی براین هوک رییس گروه اقدام بر علیه ایران
فعال ضد جنگ خانم مدئا بنجامین و قطع سخنرانی برایان هوک رییس گروه اقدام ایران

برایان هوک بی نوا، نماینده رئیس جمهور میلیاردر آمریکا، دونالد ترامپ، در حال سخنرانی بود که ناگهان خانمی به نام مدئا بنجامین جلوی چشم تعداد زیادی دوربین به بالای صحنه پرید و شروع کرد به رد و نفی صحبت های برایان. او گفت چرا از اسلحه های عربستان چیزی نمی گویید؟ چرا از جنگ بی حاصل با عراق نمی گویید؟ ما جنگ دیگری نمی خواهیم. ما نمی خواهیم شما با ایران بجنگید و عده ای اسلحه ساز پولدار شوند و مردم فقیر تر شوند. ضمنا او گفت این تحریم ها بر علیه مردم است نه دولت ایران.

نکته جالب توجه آن که او این حرف ها را بدون هیچ گونه دشنام دادن و بی هیچ عصبانیت می گفت و هر چه ماموران سعی می کردند او را از صحنه خارج کنند او توجه نمی کرد و ادامه می داد. نکته قابل توجه دیگر این که برایان هوک و همکارش هم در حالی که خیلی آشفته و غافلگیر شده بودند خود داری کرده و هیچ نمی گفتند زیرا دوربین های زیادی صحنه را پخش می کردند

برایان آردرن، رییس گروه اقدام ایران
برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران

این اقدام گر چه بی سابقه نبود ولی پخش بسیار وسیع آن و برخورد ویژه خانم مدئا بنجامین در نوع خود بی سابقه بود. این اقدام قدرت سیاستمداران را به چالش کشید. آمریکا اگر بخواهد باز هم جنگ افروزی کند کار دشواری با بنجامین و دوستان پر شمار او خواهد داشت.

چهارم : سقوط کامل گروه قاتلان داعش

داعش

یکی از مهم ترین خبر های خوب سال گذشته سقوط کامل اردوگاه داعشیان قاتل بود. گروهی که در سال های قرن بیست و یکم براحتی آدم می کشتند. کسانی که شکم انسان ها را می دریدند و فیلم آن را از تلویزیون پخش می کردند. خلبانان اسیر را زنده زنده در قفس آهنین می سوزاندند و پاسداران جوان ایران را مانند گوسفند سر می بریدند.

آنها برای چند سال خاورمیانه را به آتش کشیدند. بهترین ادوات نظامی را در اختیار داشتند و پول فراوان و محیط زیست انسانی و طبیعی را بشدت ویران کردند.  این که چه کشور ها و چه کسانی آنها را تجهیز و حمایت کردند و چه خیانتی شد موضوع دیگری است.. اما موضوع اصلی آن است که این وحشیان خونخوار کاملا سقوط کردند.
چنین اتفاقی در چند سال گذشته بی سابقه بود.
————————————————————-
پنجم: ورود به عصر جدید ربات ها

ربات عول آسایی که در نمایشگاه فن آوری الکترونیک و هوش مصنوعی دبی در طول نمایشگاه حرکت کرد.

زمانی که ماهواره های تلویزیونی تازه رواج پیدا کرده بود یکی از مجلات نوشته بود که ” ماهواره ها می آیند.” کسی این سخن را جدی نگرفت. اما طولی نکشید که ابتدا ماهواره های آنالوگ ترکیه و سپس گیرنده های دیژیتال بسرعت آمدند و در زندگی ما نشستند و تغییرات عظیمی ایجاد کردند. این یکی هم همان طور است. به راه افتاده و با سرعت می آید. مدتهاست از ربات ها صحبت می شود اما دیگر آنها خیلی به ما نزدیک شده اند. مطمئن باشید که تا چند وقت دیگر ربات های آش پز، کارگر منزل، رفتگر، راننده و عیره می آیند. در دبی اکنون خود رو های بدون سرنشین کار می کنند و طولی نخواهد کشید که ربات های دربان، مهماندار و غیره هم خواهند آمد. در ژاپن تعداد زیادی از مرد ها هستند که با یک ربات زن زندگی می کنند، رباتی که بسیار شبیه انسان است. در دبی در نمایشگاهی که همین چند وقت پیش برگزار شد رباتی به حرکت درآمد که عکس آن را فوقا می بینید. غول پیکر و سخنگو.

 

ربات غول آسای شرکت کننده در نمایشگاه دبی

اینها نشان از ورود ما به عصر جدیدی هستند. عصری که در آن انسان فراغت بیش تری می یابد و کار و بویژه کار های سخت و پست تر را به ربات ها واگذار می کند.
اما اگر فیلم ادیسه 2001 را دیده باشید- که بر اساس کتابی به همین نام اثر آرتور سی کلارک نابغه و با کارگردانی نابغه دیگری به نام استانلی کوبریک تهیه شده- حتما متوجه خواهید شد که این ربات ها می توانند بر علیه انسان نیز عمل کنند. اگر برنامه آنها کشتار انسان ها باشد چه باید کرد؟
این اندازه رواج ربات در زندگی انسان ها تا کنون سابقه نداشته. اگر خوب مدیریت شود زندگی بشر را بسیار زیاد بهبود خواهد بخشید.

امیدواریم

این خبر ها به ما می گویند که جهان به سوی نفی نابرابری شدید سرمایه داری جهانی، حفظ آب و هوا و محیط زیست، ضدیت با جنگ، جلوگیری از کشتار و بهره برداری از فن آوری هایی بی سابقه پیش می رود. 

باز هم امیدواریم ، اگر دیو آز بگذارد. .

جهان در جنب این نه طاق مینا/ چو خشخاشی بود بر روی دریا

تو خود بنگر کزین خشخاش چندی/ سزد گر بر بروت خود بخندی

عید شما مبارک 

2 Comments

  1. فاطمه ظفرنژاد

    عيد نوروز شما مبارك
    اميد كه سال نو براي شما و مردم اين تمدن كهن و همه مردم دنيا سالي پر از تلاش و بركت باشد.

    مطالب اين شماره مجله جالب بودند. اميد كه بزودي و تا پيش از ششمين انقراض نسل گسترده روي كره زمين، ارزشهاي معنوي و تمدني بر پول سالاري و مصرف زدگي مدرن پيروز شوند.

    • با سلام خدمت شما

      از لطف شما و توجه شما به سایت و اظهار نظر پر مهرتان بی نهایت ممنونیم. ما نیز مانند شما امیدواریم روزگار به از این گردد. فعالیت ها و نوشته ها و آثار شما را تعقیب می کنیم و بهره می بریم. موفق باشید