پسا سرمایه داری، نوشته ی پل میسن (بیوگرافی)

فرستاده شده در ۲۷ فروردین ۱۴۰۲

کتاب پسا سرمایه داری (Post Capitalism) که اخیراً ترجمه ی فارسی آن منتشر شده کتابی است نوشته ی پل میسن (Paul Mason) با ترجمه ی دکتر حمید طراوتی که نشر هستان آن را منتشر کرده است. به طور خلاصه این کتاب می گوید که سرمایه داری از بین خواهد رفت.

پل میسن، نویسنده و پژوهشگر ارشد روزنامه ی گاردین و نویسنده ی کتاب پسا سرمایه داری در سال 1960در شهر لیگ (Leigh) اسکاتلند متولد شد. او در خانواده ای کارگری به دنیا آمد. پدربزرگ و مادربزرگ او هر دو کارگر معدن زغال سنگ بودند و از مبارزات سهمگین کارگری انگلستان و مرارت ها و رنج های آن خاطرات زیادی را به او منتقل کردند.

پدرش راننده ی کامیون و مادرش “جولیا” ناظم مدرسه بود. او از کودکی شدیداً عاشق مطالعه بود و ضمن کار برای کمک به والدینش به تدریج به کار مطبوعاتی و نویسندگی روی آورد و به روزنامه نگاری مستقل تبدیل شد. او سپس به همکاری با روزنامه گاردین پرداخت و اکنون مفسر و پژوهشگر ارشد گاردین است. میسن در طول عمر خود در بسیاری از حوادث بزرگ سیاسی و اقتصادی جهان شخصاً حاضر بوده و مسائل را از نزدیک بررسی کرده است. او نیز مانند جوزف استیگلیتز (Joseph Stiglitz) اقتصاد دان برجسته جهان و برنده ی جایزه نوبل و نویسنده ی کتاب “بهای نابرابری” و توماس پیکِتی (Thomas Piketty) اقتصاد دان بزرگ فرانسوی و نویسنده ی کتاب تاریخ سازِ “سرمایه در قرن بیست و یکم”، معتقد است که سرمایه داریْ نا برابری می زاید و قابل دوام نیست.

او معتقد است که آن چه تا کنون جنبش چپ ارائه داده به رغم تمام فداکاری ها و پایمردی های پیروان آن، راه صحیحی برای نجات بشر نبوده و شرایط عینی برای تحقق آن آماده نبوده است. اما اکنون تکنولوژی اطلاعات (IT) که خودِ سرمایه داری آن را تکامل بخشیده است، کاملا شرایط عینی را برای نابودی سرمایه داری فراهم کرده و در واقع این تکنولوژیِ مولودِ سرمایه داری، خود· ضد سرمایه داری است و آن را از درون نابود می کند و آینده ی بسیار خوبی را برای بشریت به بار می آورد.

او معتقد است که عامل پیشرانِ این حرکت، مبارزه ی همه جانبه ی طبقه ی کارگر وسیع شده و طبقه ی متوسط ِ تحصیل کرده ی امروزی و روشن فکران· علیه سرمایه داری ست. از جمله کتاب های دیگر پل میسن می توان به کتاب ” آینده ی روشن و درخشان بشر” (این کتاب در دست ترجمه است) و کتاب “فاشیسم را متوقف کنید” اشاره کرد.

درباره ی مترجم کتاب

مترجم این کتاب دکتر حمید طراوتی است.

او تا کنون چهارده جلد کتاب در زمینه ی حفاظت از محیط زیست ترجمه کرده که یکی از آنها به نام ” اقتصاد زیست محیطی(1)، راه حل بحران محیط زیست (نوشته ی لستر براون)” در سال 1382 برنده ی جایزه ی پکا (جایزه ی ناشران تهران برای بهترین کتاب علمی سال) شده است.

کتاب دیگر او به نام “پِلن ب4، (نجات محیط زیست، نوشته ی لستر براون)” در سال 1393 از طرف سازمان حفاظت محیط زیست ایران به عنوان بهترین کتاب زیست محیطی سال انتخاب شده است.

از جمله ترجمه های دیگر او می توان به سری کتاب های “وضعیت جهان”، کتاب “دستور کار 21 (مصوبه ی کنفرانس سازمان ملل در باره ی محیط زیست و توسعه در ریو دو ژانیرو)” و کتاب “خارج از تحمل کره ی زمین” اشاره کرد.


(1) ECO-Economy