وادارنده ( فورسینگ ) های آب و هوا

فرستاده شده در ۱۲ آبان ۱۳۹۶

وادارنده های آب و هوایی چیستند؟

وادارنده های آب و هوا عوامل مختلفی هستند که بر  آب و هوا ی کره زمین تاثیر می گذارند. این وادارنده ها نظام آب و هوایی را وادار به واکنش و تغییر می کنند یا به سوی تغییر می رانند.

وادارنده ها یا طبیعی هستند یا ساخته دست انسان. دانشمندان آب و هوا برای تعیین این که این وادارنده ها در طول زمان چه تغییراتی کرده اند نمودارهای متفاوتی را به کار می برند. برخی نمونه های وادارنده های آب و هوایی به شرح زیر است:

تغییر در بازده انرژی خورشید، تغییرات در غلظت گازهای گلخانه ای جو کره زمین، فوران آتش فشان ها و آئروسلها یا ذرات هواویز.
موسسه مطالعات فضایی گودارد وابسته به ناسا با استفاده از شبیه سازی های آب و هوای جهانی نموداری از تغییر میزان موثر بودن وادارنده های تابشی را از سال 1800میلادی تا کنون ارائه داده است.

وادارندگی

فورسینگ تابشی از 1800 تا کنون

همان طور که در نمودار می بینید نشان داده شده که گازهای گلخانه ای بیش ترین وادارندگی مداوم و مثبت را بر نظام آب و هوایی داشته است. ذرات هواویز پرتاب شده به لایه استراتوسفر جو ، که در اثر فوران آتش فشان ها پرتاب شده اند، نیز می تواند اثری منفی ولی نیرومند در سرد کردن هوا داشته باشد.  اما این اثر کوتاه مدت است. همچنین توجه کنید به اثر کوچک تغییرات تابش خورشید از 1800 تا کنون. اثر سرد کننده غیر مستقیم رها شدن ذرات هواویز ساخته دست بشر نیز تاثیر مهمی بوده است.

در نمودار دوم موسسه گودار اثر خالص کلیه وادارنده ها از 1800 تا کنون نشان داده شده و به روشنی می نمایاند که این روند مثبت است و علت آن هم واضح است یعنی افزایش میزان گازهای گلخانه ای کاملا مخلوط شده بر جو کره زمین.

 

خالص وادارندگی

خالص اثر وادارندگی

این مطالعه همه تردید ها در باره گرم شدن کره زمین به علت گاز های گلخانه ای را به کناری رانده است.