هشتادمین سالگرد تولد لستر براون متفکر بزرگ محیط زیست

فرستاده شده در ۱۹ فروردین ۱۳۹۳

روز یازده آوریل 2014 میلادی در واشنگتن دی سی پایتخت ایالات متحد، مراسم جشنی به مناسبت هشتادمین سال تولد لستر براون متفکر یزرگ محیط زیست جهان بر گزار می گردد. در این مراسم تعداد زیادی از متفکران و محققان محیط زیست شرکت دارند و سخنرانی می کنند. لستر براون فرزند کشاورزی فقیر و ایرلندی الاصل است. خانواده او در حوالی نیوجرسی به کشاورزی اشتغال داشت و زندگی را با سختی می گذراند. بتدریج وضع خانواده بهتر شد و آنها توانستند زمینی را ابتیاع کنند. بخشی ازآن زمین هنوز موجود و در اختیار خانواده است.

Lester Brown

Lester Brown

لستر براون کار خود را با کاشت گوجه فرنگی آغاز کرد. اما از آنجا که بسیار کنجکاو و منظم و کتابخوان بود به سرعت درس های دبیرستان را فراگرفت و به دانشگاه رفت. پس از اخذ لیسانس علوم کشاورزی از دانشگاه راتجرز، به هندوستان رفت و مدت هفت ماه در روستا های هند زندگی کرد و از نزدیک با مسایل جمعیتی و کشاورزی آشنا شد.  پس از آن به عنوان تحلیلگر کشاورزی به استخدام وزارت کشاورزی ایالات متحد درآمد و با تشخیص به موقع احتمال قحطی هند در دهه 60 میلادی نقش مهمی در جلوگیری از مرگ ومیر مردم در اثر گرسنگی بازی کرد. سپس او از خدمات دولتی کناره گرفت و در سال 1974 میلادی اولین موسسه تحقیقات زیست محیطی ایالات متحد را با نام موسسه ورلدواچ بنیاد نهاد. پس از 25 سال خدمت در این موسسه او بازنشسته شد و برای پیگیری تحقیقات خود در سال 2001 میلادی موسسه ارت پالیسی را پایه گذاری کرد. اکنون او مدیر این موسسه است.

 

لستر براون - Lester Brown

از لستر براون کتاب های زیادی به چاپ رسیده که برخی از آنها به فارسی ترجمه شده است که از جمله آنها می توان به سری کتاب های وضعیت جهان، کتاب اقتصاد زیست محیطی، برای چند نفر جا هست، پلان ب 2 ، پلان ب 4، توسعه و جمعیت و  با نان تنها اشاره کرد.  واشنگتن پست او را متفکر بزرگ محیط زیست می خواند و  آرای او را یکی از اثر گذار ترین آرای قرن بیستم به حساب آورده است. لستر براون تا کنون جوایز بسیاری را از موسسات معتبر بین المللی دریافت کرده است. ویژگی عمده او جامعیت استو او با مهارت تمام مشکلات زیست محیطی متعددی را که بشر با آنها روبروست در تحلیلی جامع می ریزد و طرحی برای نجات کل جهان از بحران  زیست محیطی ارائه می دهد. خواندن کتاب هاب لستر براون را به تمام طرفداران محیط زیست توصیه می کنیم.

لستر آر براون