فایو جی ( 5G ) چیست؟

فرستاده شده در ۱۰ بهمن ۱۳۹۹

فایو چی چیست؟

این روز ها بسیار در باره امواج فایو جی و فواید و مضرات آنها صحبت می شود. امواج الکترو مغناطیسی بخش مهمی از محیط زیست انسانی را تشکیل می دهند و برای اتخاذ سیاستی درست نسبت به آنها می باید اطلاعات صحیح و دقیقی از آنها داشته باشیم. سعی می کنیم طی جند مقاله به این نظرات بپردازیم . در مقاله ذیل نظر یکی از مخالفان فایو جی را می آوریم.
……………………………………..
فایو جی چیست ،
نوشته دکتر فرزانه بهار


دکتر جوزف مرکولا ، پزشکی است که سال هاست در زمینه سبک زندگی سالم و طب جایگزین تحقیق کرده و سایتی به همین نام دارد که در آن نتایج تحقیقات و نظرات خود را منتشر می کند. او اخیرا و در سال 2020 کتابی در مورد آلودگی امواج واثرات بیماری زا و مخرب آنها بر سلامت انسان ها نوشته است و در آن به اثرات مخرب این امواج بر محیط زیست و حیات گیاهی و جانوری نیز پرداخته است. در این کتاب او به توصیف همه انواع امواج و همچنین میدان های مغناطیسی که ما را احاطه کرده اند پرداخته است . میدان های مغناطیسی دستگاه های الکتریکی ، کابل های برق فشارقوی ، امواج وای فای و موبایل و همچنین بخصوص تکنولوژی جدید و ناشناخته فایو جی ( G 5 ) بخش های مهم این کتاب را تشکیل می دهند . او در کتاب خود بطور مشروح به اثرات بیماری زای این امواج و همچنین میدان های مغناطیسی دستگاه ها بر سلامتی انسان ها پرداخته و البته توصیه هایی نیز در این زمینه که مردم چگونه خود را از خطر این امواج محافظت کنند به خوانندگان ارائه داده است. از آنجا که فایو جی بعد از کرونا بحث روزمحیط زیست است دراین مقاله به نقل خلاصه ای از این مبحث از کتاب فوق می پردازیم .

موبایل یا سل فون یا تلفن همراه به وسیله ای محبوب و همه گیر و یا متاسفانه واگیر تبدیل شده است . موبایل هایی که اکنون ما از آن استفاده می کنیم از نظر تکنولوژیکی فور جی ( 4G ) یعنی از نسل چهارم تکنولوژی بیسیم هستن. تکنولوژی جدید فایو جی نسل پنجم ( Five generation of wireless access ) این تکنولوژی است که بسیار برای آن تبلیغ می شود وکشور چین در این زمینه پیشتاز است . همه کشورها در صدد جایگزین کردن فور جی و 3G با فایو جی هستند . در موج تبلیغاتی شدیدی که شرکت های ذینفع برای فایو جی به راه انداخته اند، دلیل برتری آن را کیفیت بالا و سرعت بیش تر آن به نسبت فور جی ذکر می کنند و علاوه بر آن هزار و یک فایده دیگر نیز برای آن بر می شمارند بدون این که کوچک ترین اشاره ای به مضرات و خطرات و عوارض آن بکنند . اخیرا در یکی از جلسات تفحص مجلس سنای ایالات متحد یکی از سناتور های ایالات متحد به نام ریچارد بلومنتال، از نمایندگان صنایع فایو جی در مورد خطرات و مضرات این آنتن های فایو جی سئو ال کرد و از آنها پرسید که آیا تا به حال مطالعه ای در این مورد انجام داده اند ؟ آنها جواب دادند که خیر تا بحال بررسی و مطالعه ای در این مورد انجام نشده است. فیلم این جلسه در یو تیوب موجود است و انسان تعجب می کند که چگونه ممکن است چنین فن آوری عظیمی بدون حتی یک مطالعه ارزیابی اثرات به بازار بیاید و چنین ترویج شود.

شبکه فور جی از امواج رادیویی زیر 6 گیگاهرتز استفاده می کند در حالی که فایو جی از امواج رادیویی 30 تا 300 گیگاهرتز استفاده می کند که امواجی هستند با شدت بسیار بیش تر و به مراتب کوتاه تر یعنی با طول موج کم تر و قدرت نفوذ کم تر- که حتی باران و شاخ و برگ گیاهان می تواند آنها را کند یا متوقف کند- ولی با اثرات به مراتب خطرناک تر برای سلامتی .
آنتن های آنها نیز متفاوت است. برای برقراری شبکه فایو جی باید از تعداد بسیاربیش تری آنتن و با فواصل کم تر استفاده کرد و این آنتن ها به نسبت فورجی باید بسیار نزدیک به محل کار و خانه قرار گیرند. در واقع ما با انبوهی از آنتن ها در شهر روبرو خواهیم شد که در همه جا نصب می شود، در بالای تیر های چراغ برق و پست های تلفن و بر بام ساختمان ها ،ایستگاه اتوبوس،خانه ها ادارات و غیره . این دو مساله سبب تشدید تاثیر این امواج بر سلامتی بشر از طریق استرس اکسیداتیو شده و می تواند موجب بیماری هایی مثل اضطراب ، افسردگی و آلزایمر شود. به علاوه بسیاری معتقدند که اشکال بزرگ آنتن های فایو جی این است که فقط محدود به زمین نیستند بلکه ماهواره ها نیز قرار است به کمک آنتن های زمینی آمده و نقش آنتن های هوایی این شبکه را ایفا کنند. قرار است در وهله اول بیست هزار ماهواره در مداری نزدیک به کره زمین به فضا پرتاب شوند و هم چون چتری کره زمین را تحت پوشش امواج قوی این شبکه قرار دهند .
شبکه فایو جی با پوشش فضایی ماهواره ها در واقع همه جای کره زمین را تحت بمباران امواج میکروویو قرار می دهد و جایی نمی ماند که این تکنولوژی به آن دسترسی نداشته باشد . حتی دور افتاده ترین نقاط کره زمین نیز تحت پوشش این شبکه قرار خواهد گرفت. در واقع ازاین طریق می توان همه انسان ها را در هرکجا ی کره زمین که باشند تحت نظارت وکنترل قرار داد . قرار است این بیست هزار ماهواره در ارتفاع کم دور زمین بچرخند و مانند پتویی کره زمین را بپوشانند .

ادعا می شود که سرعت فایوجی ده تا صد برابر امواج فورجی است. دکتر مرکولا معتقد است که مساله سرعت علت اصلی ترویج این فن آوری نیست. به علاوه تماشای ویدئوبا فایو جی انرژی زیادی مصرف می کند . دکتر مرکولا می گوید آن چیزی که باعث روی آوردن به فایو جی شده امکان ردیابی راحت تر و کم هزینه تر اطلاعات در فایو جی ست. مرکولا می گوید کار کردن با فایو جی سبب افزایش ورود گازهای گلخانه ای به جو زمین می شود .

دکتر مرکولا می گوید همه گیری بیماری کرونا و پرت شدن حواس مردم به این بیماری و قرنطینه شدن و ماندن در خانه ها باعث شده که در سطح جهان دولت ها و شرکت های مربوطه از این فرصت طلایی استفاده کنند و با سرعت زیاد و بدون مواجه شدن با مقاومت، به نصب و راه اندازی این آنتن ها اقدام کنند . شرایط دور کاری بسیاری از مردم نیز به کمک این شرکت ها آمده است تا به این بهانه سطح کره زمین را با این تکنولوژی مرگبار بپوشانند .

در سال 2019 در ایالات متحد کمیسیونی به نام کمیسیون قانون گذاری نیو همپشایر برای بررسی اثرات زیست محیطی فایو جی و بخصوص اثرات آن برتندرستی انسان ها تشکیل شد . این کمیسیون سیزده عضو داشت و متخصصانی از رشته های مختلف از جمله اپیدمیولوژی ،بهداشت کار ، سم شناسی ،فیزیک ، مهندسی حوزه مغناطیسی و همچنین یک نماینده از صنایع بیسیم ( شامل صنعت موبایل و سازندگان برج ها و آنتن های مربوطه و سایر دستگاه های کنترل از راه دور) در آن حضور داشتند. نتیجه نهایی بررسی های این کمیسیون این بود که این امواج بر روی سلامت انسان ها اثر منفی دارند . آنها اعلام کردند که شواهد متعددی وجود دارد که نشان می دهد DNA سلولی بر اثر بمباران با این امواج آسیب می بیند . توصیه این کمیسیون این بود که اثرات امواج بین 300 مگاهرتس تا 300 گیگا هرتز بر سلامت انسان، مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار گیرد .در این میان فقط نماینده صنایع بیسیم بود که با این گزارش مخالفت کرد که دلیل آن هم معلوم است . منافع مالی این صنایع ایجاب می کند که واقعیت را به مردم نگویند تا بتوانند بدون هیچ مانعی برنامه های خود ر ا اجرایی کرده و محصولات شان را به فروش برسانند . مورد مشابه این برخورد در سال های گذشته درمورد دخانیات و مصرف بنزین سرب دار هم اتفاق افتاد . در آن سال های دور، صنایع دخانیات و صنعت نفت به جهت کسب سود و فروش محصولات شان در تبلیغات خود بر بی ضرر بودن و حتی مفید بودن این محصولات تاکید می کردند. تمام تلاش صنایع دخانیات این بود که به مردم ثابت کنند که مصرف سیگار برای سلامتی ضرر ندارد و کشیدن آن باعث افزایش پرستیژ و اعتبار اجتماعی می شود . در پوستر های تبلیغاتی شرکت های دخانیات همیشه این پزشکان و دندانپزشکان بودند که به مردم توصیه می کردند که کشیدن فلان نوع سیگار هیچ ضرری ندارد و یا این که پزشکان فلان نوع خاص سیگار را به دلیل بی خطر بودنش می کشند . برای نسل های امروزی باور کردن این که زمانی چنین تبلیغات دروغینی در رسانه ها رواج داشت بسیار دشوار و حتی غیر قابل باور است. نوزادی که سیگار مارلبورو را به پدرو مادرش توصیه می کند و پزشک و دندانپزشکی که برند خاصی از سیگار را به مردم توصیه می کنند امروز برای ما قابل قبول نیست و یک فریبکاری باور نکردنی است .اما باید بدانیم که صنایع بزرگ همواره چنین کرده اند و برای فروش بیش تر محصولات شان و سود بیش تر به مردم دروغ می گویند و به سیاستمداران و دانشمندان رشوه می دهند. ولی این قضیه دیگر نباید در مورد فایو جی اتفاق بیفتد زیرا که این بار خطر بسیار جدی است. دکتر جوئل مسکویتس از دانشگاه برکلی که پژوهش های بسیاری در این زمینه انجام داده نیز می گوید :” از آنجا که فایو جی هم زمان با فورجی استفاده خواهد شد و جایگزین کامل آن نخواهد بود در نتیجه ما بطور همزمان در معرض هردو گروه امواج چهار و پنج قرار خواهیم داشت . ترکیب این امواج اثر تشدید کننده دارد و این یعنی بیماری زایی و آسیب بیش تر برای انسان ها و گیاهان و جانوران .
در مجموع بهتر آن است که برای حفظ سلامتی خود و جامعه نظرات کسانی مانند دکتر مرکولا و دکتر مسکویتس را مورد مداقه و توجه قرار دهیم و در مقابل پدیده ای که ممکن است بشدت بر زندگی ما تاثیر بگذارد بی تفاوت نباشیم. .

تهیه کننده و نویسنده: دکتر فرزانه بهار

1 – Dr. Joel M. Moskowitz, PhD., from the Universityof California, Berkeley