رشد دلبستگي به دو چرخه در سطح جهان

فرستاده شده در ۱۸ فروردین ۱۳۹۶

در سال های اخیر موج بزرگی از علاقه به دوچرخه و جایگاه آن در نظام حمل ونقل کشور ها برخاسته است. دوچرخه ها پیوسته برای سفر های کوتاه با خودرو ها رقابت می کنند. در ایالات متحد ظرف یک دهه گذشته آمد و شد با دوچرخه در سطح کشوری 38 درصد افزایش یافته است. در شهر هایی مانند بالتیمور، شیکاگو، میناپولیس، فیلادلفیا و پورتلند دوچرخه سواری پیوسته با سرعت رشد می کند و در همه آنها از سال 2000 میلادی تا کنون حد اقل دو برابر شده است. این شهر ها در تشویق دوچرخه سواری کار کرده اند.

پورتلند که یکی از دوچرخه- دوست ترین شهر های ایالات متحد است بیش از 650 کیلومتر راه دوچرخه رو احداث کرده و اکنون برای بیش از 5500 دوچرخه جایگاه توقف دارد. میزان دوچرخه سواری در این شهر از سال 2000 میلادی تا کنون سه برابر شده است. اما حتی در این شهر هم هنوز تنها شش درصد نیروی کار با دوچرخه به محل کار آمد و شد می کنند. این را باید با کپنهاگ، پایتخت دانمارک، مقایسه کرد که در آن 36 درصد نیروی کار با دوچرخه به محل کار می روند و این درصد هنوز پیوسته رشد می کند.
میزان فروش دوچرخه و خودرو در ایالات متحد پهلو به پهلوی هم پیش می رود. ظرف دهه گذشته میزان فروش دوچرخه جدید، غیر ازدوچرخه کودکان، به طور قابل ملاحظه ای ثابت بوده و در حدود 13 میلیون عدد نوسان کرده است . در سال 2012 فروش اتوموبیل جدید در ایالات متحد 15 میلیون عدد بود که فاصله زیادی با رقم فروش دوچرخه نداشت. هر بار که سفر با دوچرخه جای سفر با خودرو را می گیرد آلودگی هوا کاهش می یابد، انتشار کربن کم تر می شود و از انبوهی ترافیک کاسته می شود.

در اروپا که فروش سالیانه دوچرخه آن در حدود 21-20 میلیون شناور است، فروش دوچرخه تقریبا در تمام کشورهای آن از فروش خودرو پیشی گرفته است. در سال 2011 برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم فروش دوچرخه در ایتالیا بر فروش اتوموبیل پیشی گرفت. در اسپانیا فروش دوچرخه رو به صعود است و در سال 2012 میزان آن به 780 هزار عدد رسید که بیش از فروش 700 هزار عددی اتوموبیل بود.

به لطف اجرای برنامه استفاده مشارکتی از دوچرخه، دیگر مالکیت دوچرخه شرط دوچرخه سواری نیست. تا پایان سال 2012 میلادی 21 شهر ایالات متحد این برنامه را اجرا کرده بودند و 8500 دوچرخه در ایستگاه های مخصوص دوچرخه آنها وجود داشت. انتظار می رود که تا پایان سال 2015 این رقم به 70 شهر و قریب 40 هزار دوچرخه افزایش یابد. در بخش مترو اریای شهر واشنگتن دی سی، که پیشگام استفاده از دوچرخه در آمریکا بود، بیش از 300 ایستگاه اشتراک دوچرخه وجود دارد که از طریق آنها نزدیک 3000 دوچرخه در اختیار 18 میلیون گردشگر سالانه این شهر و ساکنان شهر واشنگتن دی سی و شهرک های اطراف آن قرار می گیرد.

⚜برگرفته از کتاب گذار بزرگ نوشته لستر براون ترجمه دکتر حمید طراوتی