تازه ترین اطلاعات مربوط به تغییر آب و هوا

فرستاده شده در ۱۹ تیر ۱۳۹۳

تثبیت آب و هوای جهان مستلزم آن است که میزان انتشار کربن جهان باسرعت کاهش یابد. متن زیر را موسسه تحقیقات زیست محیطی ارت پالیسی در همین رابطه منتشر کرده است.

 

دودکش پر دود و گرمای زمین

دودکش پر دود و گرمای زمین

 

انتشار جهانی دی اکسید کربن ( دوم ژوئیه 2014)

انتشار جهانی دی اکسید کربن که مهم ترین گاز گلخانه ای تغییردهنده آب و هواست عمدتا ناشی از احتراق زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی است.

زغال سنگ که عمدتا برای تولید برق به کار می رود عامل44 درصد انتشار کربن سوخت های فسیلی جهان است

نفت که عمدتا برای حمل و نقل به کار می رود عامل 36 درصد از انتشار دی اکسید کربن سوخت های فسیلی جهان است.

گاز طبیعی که برای تولید برق و گرما به کار می رود عامل 20 درصد از انتشار گاز کربنیک ناشی از احتراق سوخت های فسیلی است.

در سال 2011 میلادی دولت ها 620 میلیارد دلار به سوخت های فسیلی یارانه دادند در حالی که یارانه اختصاص یافته به انرژی های تجدید شدنی فقط 88 میلیارد دلار بود.

از انقلاب صنعتی تا کنون  کره زمین تقریبا یک درجه سانتی گراد گرم تر شده است.

سال 2013 میلادی سی و هفتمین سال متوالی است که در آن گرما از درجه حرارت متوسط جهان بالاتر بوده است. بیش از 4 میلیارد نفر از افرادی که اکنون زنده اند هیچ وقت سالی را ندیده اند که از متوسط درجه حرارت قرن گذشته سردتر بوده باشد.

برآورد می شود که اگر ما همچنان به کسب و کار طبق معمول ادامه دهیم و پیوسته نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی بیش تری بسوزانیم، درجه حرارت متوسط جهان تا پایان قرن حاضر شش درجه سانتی گراد افزایش یابد.

 تغییر اب و هوا علاوه بر خشکسالی گسترده و افزایش تعداد آتش سوزی های خود به خودی جنگل ها موجب ایجاد امواج فوق العاده شدید گرما نیز می شود.

در دهه گذشته در ایالت متحد آمریکا تعداد روزهای بی سابقه گرم 2 برابر تعداد روزهای بی سابقه سرد بوده است و این نسبت پیوسته افزایش می یابد.

اکولوژیست های متخصص گیاهان زراعی قانونی سرانگشتی دارند که می گوید در فصل رشد گیاهان هر یک درجه افزایش درجه حرارت- به بالاتر از سطح طبیعی- عملکرد گندم، برنج و ذرت را 10 درصد کاهش می دهد. بررسی های میدانی نشان می دهد که این برآورد محافظه کارانه است.

برآورد می شود که در قرن حاضر در اثر گرم شدن آب دریا ها و ادامه ذوب یخ، سطح دریاها دو متر بالاتر رود و شهرهای ساحلی سراسر جهان مانند نیویورک، لندن و قاهره و مراکز اصلی کشاورزی مانند دلتاهای رودخانه ای محل کشت برنج به زیر آب فرو رود.

کاهش انتشارکربن مستلزم گذار از سوخت های فسیلی به منابع انرژی تجدید شونده، افزایش فوق العاده بهره وری انرژی و حفاظت و احیا ی جنگل ها  و سایر منلبع طبیعی است.

کتاب های پلان ب 2 و 4 به قلم لستر براون که موسسه ارت پالسی ( The Earth Policy Institute ) آنها را منتشر کرده، گام هایی را که باید برداشت تا انتشار کربن جهان به میزان 80 درصد کاهش یابد مشخص کرده و شرح داده است.

———————————————————————————–

( کتاب پلان ب 2 با نام طرح امید، آینده و محیط زیست در سال 1387 و کتاب پلان ب 4  با نام نجات محیط زیست در سال 1391 با ترجمه حمید طراوتی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد به چاپ رسیده است)