بوروکراسی آب را با خود خواهد برد

فرستاده شده در ۱۸ شهریور ۱۳۹۴

بوروکراسی آب را با خود خواهد برد.
خاک راهم خواهد برد.
آتش را هم خواهد برد.
باد را هم خواهد برد.
عشق راهم خواهد برد.

مشکل کشور ما مشکلی است که من 54سال با آن دست به گریبان هستم. مشکل اصلی کشور ما فقدان قاعده‌مندی است. فقدان نظم اجتماعی است، فقدان قانونمندی است، فقدان اجرای قانون، فقدان انضباط اداری و انضباط اجتماعی است. خوشبختانه مشکل کارشناس نداریم. مشکل دانش و تکنولوژی نداریم. تا حالا مشکل اعتبارات مالی هم نداشتیم مشکل برنامه هم نداشتیم. مشکل ابزار و نیروی کار هم نداشتیم آنچه شرم‌آور است بگویم اینکه ما انسجام اداری، انسجام مدیریتی و انضباط مدیریتی در کشور نداشتیم این مربوط به الان هم نیست مربوط به قبل از انقلاب است. من در سال 1356 که مجری یک پروژه خیلی بزرگی بودم وقتی دیدم پروژه را نمی‌توانم به ثمر برسانم به بررسی دلایل آن پرداختم و در آن زمان کتابی نوشتم تحت عنوان مشکلات و تنگناها. در آن سال من بوروکراسی ایران را به نقد کشیدم منتهی ساواک نگذاشت این کتاب منتشر شود جلویش را گرفت. بعد انقلاب شد بعد از انقلاب ما همه امیدوارم بودیم که اتفاقاتی بیافتد. به عبارتی می‌خواهم بگویم که بحثی که الان می‌خواهم آن را مطرح کنم حاصل تجربه کار در قبل و بعد از پیروزی انقلاب در سیستم اجرایی کشور است. بگذارید چیزی که به هنگام هدیه کتابم به آقای خاتمی گفتم را اینجا تکرار کنم. کتابی از من مدتی قبل منتشر شد. در کتاب «تاریخچه برنامه‌ریزی توسعه در ایران» برنامه‌ریزی کشور و توسعه کشور را به عنوان یک کیس اِستادی مورد بررسی قرار دادم. من کتاب را به آقای خاتمی دادم آقای خاتمی هم کتاب را به نفر بغل دستش سپرد. گفتم آقای خاتمی این کتاب را در آرشیوتان نگذارید گفت چطور مگر؟ گفتم این کتاب برای جنابعالی پیام دارد. گفت چه پیامی؟ گفتم این کتاب به شما خواهد گفت ما ایرانی ها توسعه‌پذیر نیستیم و در این کتاب این موضوع ثابت شده است. بنابراین من به صراحت به شما بزرگواران که همه عین فرزندان من هستید می‌گویم که مطمئن باشید ما تحت شرایط کنونی توسعه‌پذیر نیستیم.اگرقرار باشد ما توسعه پذیر باشیم باید بستر توسعه را ایجاد کنیم. ما همه چیز داريم.
مهندس آل یاسین

مهندس آل یاسین

مهندس آل یاسین

چندی پیش سایت کلید ملی مصاحبه ای را با مهندس آل یاسین که از افراد با دانش و تجربه این مملکت در زمینه مسائل آب هستند با آقای دکتر کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست منتشر کرد.
این مصاحبه بر مسائل مهمی پرتو افکنده و مطالعه آن بسیار مفید است. بدین وسیله ضمن تشکر از آقای مهندس نجفی که این مقاله را برای ما ارسال کرده اند لینک مصاحبه مزبور را در زیر می آوریم تا انشالله مورد استفاده دوستداران محیط زیست قرار گیرد.

حمید طراوتی

لینک : بوراکسی آب را با خود خواهد برد.