بزرگ ترین تغییر ِ فن آوری در جهان

فرستاده شده در ۲۷ آبان ۱۳۹۹

کامپیوتر چیست. همان طور که از اسم آن برمی آید کامپیوتر دستگاهی است برای محاسبه سریع ،کامپیوت می کند یعنی محاسبه می کند. محاسب است.. کار دیگری انجام نمی دهد. درسال 49-1348 اولین کامپیوتر درایران مشغول به کار شد. محل کار آن دانشگاه تهران بود. در آن سال ها تصحیح ورقه های ورودی دانشگاه ها بیش ازیک یا دو ماه طول می کشید. تعداد شرکت کنندگان زیاد بود و افراد زیادی باید آنها را تصحیح می کردند. اما در آن سال اولین کامپیوتری که به ایران آمده بود ظرف هشت روز یا هشت ساعت ورقه ها را تصحیح کرد . البته آن کامپیوتر ابعادی به اندازه یک اتاق شش در چهار داشت و ارتفاع آن حدودا سه متر بود.

اما کامپیوتر به تدریج رواج پیدا کرد. شرکت ها از کامپیوتر برای محاسبه ی حقوق پرداختی خود به کارکنان و محاسبه ی اجزای آن استفاده می کردند. شرکت های دیگر برای انبارهای خود از آن استفاده می کردند یا برای  حسابداری. در ارتش برای تدارکات به کار می رفت ،کارهای دیگری نیز از آن برمی آمد. مثلا می شد با آن بازی کرد. بازی های مختلف کامپیوتری به بازار آمد .کم کم برنامه نویسی پیشرفت کرد و کارهایی که می شد با کامپیوتر انجام داد تنوع بیش تری پیدا کرد . اما در واقع کامپیوتر فقط کمی امکانات بشر را بیش تر کرد و به زندگی او سرعت داد. کار دیگری نکرد.

 

اما ناگهان تغییر بزرگی صورت گرفت. شبکه به وجود آمد. زمانی که اولین مودم ها به وجود آمدند و کامپیوترها را به هم وصل کردند و آنگاه که کامپیوترها در سراسر جهان به هم وصل شدند و شبکه ای بین المللی را به وجود آوردند که نام آن را اینترنت (اینترنشنال) نهادند، همه چیز تغییر کرد. ناگهان اطلاعات هرکس که در کامپیوتر او موجود بود مانند نامه هایی که نوشته بود، متن هایی که ذخیره کرده بود، کتاب ها و عکس هایی که ذخیره کرده بود و اسناد و اطلاعاتی که در اختیار داشت همه و همه بر روی شبکه قرار گرفت یعنی این که برای دیگران قابل استفاده شد، این یکی از بزرگ ترین تحولات تاریخ بشر بود .

نتیجه این اشتراک اطلاعات این بود که علم عمومی شد یعنی هر کس می توانست اطلاعات علمی خود را بر روی نت ( شبکه بین المللی) بگذارد و به دیگران منتقل  کند. اطلاعاتی که گاه اشخاص سال ها می بایست دنبال آن می گشتند. نمونه بسیار بارز آن ویکی پدیا بود. ویکی پدیا علم جهانی را به جهان عرضه کرد. شما اکنون می توانید از گوشه و کنار جهان، با کمک ویکی پدیا در مورد هر موضوعی اطلاعات بسیار مفیدی کسب کنید. پس از آن کسب و کار های اینترنتی  به وجود آمدند یعنی شغل هایی که برپایه اینترنت قرار داشتند. نه مالیات می دادند و نه کسی به آنها کاری داشت و نه هزینه ای داشتند. فروشگاه هایی که به طور مجانی کار می کردند و بهایی برای خرید یا اجاره محل و آب و برق و استخدام کارمند و غیره نمی پرداختند. افرادی به وجود آمدند که فقط از طریق اینترنت کار می کردند .این پدیده پیوسته قوی تر  شد تا این که به جایی رسید که شبکه های اجتماعی مانند ویچت و واتزآپ و تلگرام و … به وجود آمد.

 

اکنون میلیون ها نفر در سوراخ سمبه های این شبکه قرار گرفته اند و کار می کنند و زندگی شان از این طریق می گذرد بدون این که شرکت های بزرگ که در همه زمینه ای صاحب انحصارند بتوانند در کار آنها مداخله کنند. این یکی از بزرگ ترین تغییراتی است که در تاریخ زندگی بشر روی داده است. همان طور که صرافی های کوچک زمان قرون وسطی اندک اندک بزرگ شد و به بانک تبدیل شد و همان طور که مانوفاکتورها و کارگاه های کار ِ یدی که در قرن شانزدهم و هفدهم وجود داشت بتدریج قوت گرفت و به کارخانه تبدیل شد و بالاخره به همان نحو که بازرگانان ونیزی و پرتغالی واسپانیایی که در پی کسب مال به سراسر جهان می رفتند به تدریج نیرومند تر شدند و طبقه بورژوازی جدید را تشکیل دادند و سپس قدرت را در انقلاب  1789 فرانسه در دست گرفتند، به همان صورت این شبکه جدید نیز می رود تا سرمایه داری را منکوب خود کند و نوع جدیدی از اقتصاد به وجود آورد و نوع جدیدی از سیستم اطلاع رسانی را شکل دهد. پیدایش فن آوری اطلاعات و رشد غول آسای آن در سه دهه اخیر اساس سیستم سرمایه داری و نظام حاکم بر جهان را دگرگون خواهدکرد.

 

در این شرایط جدید دیگر روزنامه ورادیو و تلویزیون به کنار می رود. دیگر مردم خودشان برای خود هم تلویزیون دارند هم رادیو و هم روزنامه و با یکدیگر در ارتباطند . منبع خبر دیگر انحصاری نیست دیگر Reuters و Associated Press و BBC و CNN تنها منبع خبر نیستند. این اوضاع قدرت عجیبی به مردم داده است . دیگر نمی شود خیلی چیزها را مخفی کرد ، دیگر جوانان از طریق اینترنت با یکدیگر قرار می گذارند و حتی قرار شورش ها و جنبش ها را از این طریق می گذارند. جنبش هایی که رهبر ندارند جنبش هایی که اصول و پرنسیب های بسیار جدیدی دارند. یک تحول فن آوری یعنی پیدایش شبکه و پیدایش مودم و سپس وای فای تبدیل به تحول سیاسی و اقتصادی و اجتماعی عظیمی شد .

واین روند ادامه دارد ………تا کجا ؟