بار سنگین جوانان، ضرورت منفی شدن انتشار کربن

فرستاده شده در ۱ تیر ۱۳۹۷

آخرین مقاله پرفسور جیمز هانسن، دانشمند ناسا، و تیم همکار ،
8، ژوییه 2017،

 

 

ضرورت منفی شدن انتشار گاز کربنیک،بار سنگینی که بر دوش جوانان جهان قرار گرفته است،

آن چه می خوانید خلاصه ( ابسترکت) مقاله بلندی است که جیمز هانسن، دانشمند ناسا و اولین پژوهشگری که رسما نظریه گرم شدن کره زمین را در سال 1988 مطرح کرد، و همکاران او درباره ضرورت کاهش انتشار کربن منتشر کرده اند. در همین رابطه پرفسور هانسن شکایت هایی را در دادگاه بر علیه تصمیم ترامپ به خروج از عهد نامه پاریس و فعال سازی معدن زغال سنگ مونتانا و چند مورد دیگر مطرح کرده است که در مقاله بدان اشاره می کند. از آنجا که این مقاله بسیار بلند و حاوی اصطلاحات و توضیحات علمی و فنی بسیار دقیقی است، در اینجا تنها خلاصه مقاله را آورده ایم. به نظر ما کوشندگان عرصه حفاظت از محیط زیست می باید از آخرین تحولات این حوزه با خبر باشند و ماهیت جهانی بودن مشکل امروز محیط زیست و ارتباط آن را با اقتصاد درک کنند. واقعیت آن است که تخریب محیط زیست یک امر اقتصادی ست و با موعظه و پند حل نمی شود و برخورد صحیح با آن نیازمند سرمایه گذاری سنگین و اتخاذ رویکرد زیست محیطی به اقتصاد است. محیط زیست برای پایدار ماندن نیازمند تغییر اولویت سرمایه گذاری است. در مقاله گفته می شود که اگر انتشار کربن به همین شکل ادامه یابد و ناچار شویم به روش های نوین حذف کربن از جو کره زمین و جدا کردن آن از هوا روی آوریم می باید در قرن حاضر حد اقل بین 90 تا 500 تریلیون دلار برای آن هزینه کنیم. این رقم خیره کننده را باید نسل جوان و نوجوان کنونی جهان تامین کند تا بتواند زنده بماند. آیا می تواند.

پرفسور جیمز هانسن

پرفسور جیمز هانسن

…………………….
یکی از شکایت هایی که در دادگاه های آمریکا بر علیه دولت ترامپ مطرح کرده ام شکایتی است علیه اقدام دولت آمریکا برای بهره برداری از معدن زغال سنگی بسیار و سیع در ایالت مونتانا. مقدار زغال سنگی که در این منطقه معدنی وجود دارد دو برابر مجموع زغال سنگی است که از سال ۱۹۴۹ تاکنون در کل ایالات متحد تولید شده است! احتراق حتی جزئی از این منبع عظیم هزینه ای نجومی را به جوانان ما و زندگی آینده آنها تحمیل خواهد کرد. من برای حمایت از این شکایت حقوقی اعلامیه‌ی را منتشر کرده ام. این معنا ندارد که از این منابع بهره‌برداری کنیم تا تنها مشتی افراد ثروتمند تر شوند. بخش بزرگی از زغال سنگ به دست آمده به خاور دور ارسال خواهد شد اما من باور ندارم که ایالات متحد بتواند در نهایت از زیر بار اخلاقی و قانونی چنین بی اعتنایی عامدانه ای نسبت به عواقب این اقدام برای جوانان بگریزد. تصویب توسعه این معدن زغال سنگ کاملا بی معناست و من معتقدم که فرصت خوبی برای متوقف کردن آن وجود دارد. یکی از عواقب بسیار مهم آن تشدید روند افزایش گرمای کره زمین است که سبب بالارفتن سطح آب دریا ها خواهد شد. در ذیل خلاصه مقاله ای را که من و تیم همکارم در این زمینه تهیه کرده ایم می خوانید.

درجه حرارت کره زمین معیار آب و هوایی بسیار مهمی ست که ارتباط بسیار نزدیکی با سطح آب دریاها دارد. حفظ وضعیت کنونی خطوط ساحلی جهان نیازمند آن است که درجه حرارت کره زمین را در داخل دامنه تغییرات حرارتی دوران پیش از صنعتی شدن عصر هولوسن ۱(Holocene) یا نزدیک به آن نگاه داریم. اما درجه حرارت کره زمین ، صرف نظر از تغییرپذیری کوتاه مدت آن، اکنون یک درجه سانتیگراد بیش از متوسط درجه حرارت سال های ۱۸۸۸ تا ۱۹۲۰ است و درجه حرارت سال ۲۰۱۶ میلادی تقریبا ۱.۳ درجه سانتی گراد بالاتر از آن بوده است. درجه حرارت کره زمین از دامنه تغییرات حرارتی دوران هولوسن بسیار فراتر رفته و اکنون گرمای کره زمین به اندازه گرمای آن در دوران بین یخبندان ئی مین ۲ (Eemian ) است که طی آن سطح آب دریاها ۶ تا ۹ متر بالاتر از سطح کنونی آن بود.

پرفسور جیمز هانسن

پرفسور جیمز هانسن

به علاوه با ترکیب کنونی جو کره زمین اکنون این سیاره از تعادل انرژی خارج شده است و این بدان اشارت دارد که گرمای بیش تری در راه است. در این مقاله ما نشان داده ایم که رشد گازهای گلخانه ای و ادارنده تغییر آب و هوا طی دهه گذشته به شدت سرعت گرفته است. پیش بینی سرعت واکنش لایه های یخ و سطح آب دریاها به افزایش درجه حرارت کره زمین بسیار دشوار است اما این میزان بستگی به شدت گرما دارد.بنابراین باید هدف گذاری برای محدود کردن گرمایش کره زمین چنان باشد که حداقل گرمایش کره زمین تا چند قرن به سطح درجه حرارت دوران ئی مین نرسد و یا از آن فراتر نرود. دستیابی به چنین اهدافی اکنون مستلزم منفی شدن انتشار است یعنی باید گاز کربنیک را از جو زمین به اصطلاح استخراج کرد.اگر کاهش تدریجی انتشار کربن سوخت های فسیلی بزودی آغاز شود ممکن است بهبود الگوهای کشاورزی و جنگلداری، شامل احیای جنگل‌ ها و تلاش برای بهبود باروری خاک و افزایش محتوای کربن آن ، بخش بزرگی از کار استخراج را انجام دهد.
در آن صورت شدت گرمایش زمین و دوره گشت و گذار آن در سطحی بالاتر از دامنه طبیعی دوران بین یخبندان کنونی ( هولوسن) را می‌توان محدود کرد و تاثیرات برگشت ناپذیر آب و هوایی را به حداقل رساند. برعکس ادامه انتشار وسیع سوخت های فسیلی در امروز، بار بزرگی را بر شانه جوانان در آینده تحمیل خواهد کرد و آنها می بایست با استفاده از فن آوری های گوناگون به استخراج وسیع گاز کربنیک از جو زمین دست یازند تا بتوانند تغییر آب و هوا و عواقب ناگوار آن را مهار کنند. روش هایی که برای استخراج کربن پیشنهاد می‌شود مانند روش بیو انرژی با حبس کربن و ذخیره آن ۳ ( BECCS ) یا روش قبض گاز کربنیک هوا، حداقل ۸۹ تا ۵۳۵ تریلیون دلار در قرن حاضر هزینه خواهد داشت و خطرات بسیاری هم به همراه دارد و امکان پذیری آنها نیز هنوز نامعین است. تداوم انتشار وسیع ناشی از سوخت های فسیلی، جوانان ما را بی تردید یا به پاکسازی وسیع و احتمالا نشدنی جو کره زمین و یا تحمل اثرات بسیار زیان آور تغییر آب و هوا و یا به هر دوی آنها دچار خواهد کرد.

Citation: Hansen, J., Sato, M., Kharecha, P., von Schuckmann, K., Beerling, D. J., Cao, J., Marcott, S., Masson-Delmotte, V., Prather, M. J., Rohling, E. J., Shakun, J., Smith, P., Lacis, A., Russell, G., and Ruedy, R.: Young people’s burden: requirement of negative CO2emissions, Earth Syst. Dynam., 8, 577-616, https://doi.org/10.5194/esd-8-577-2017, 2017.

۱- ازدیدگاه زمین شناسی ما اکنون در دوران هولوسن قرار داریم. این دوران در حدود 11500 سال قبل و بعد از آخرین دوران یخبندان کره زمین آغاز شده. کشاورزی در ده هزار سال پیش در همین دوره به وجود آمد و در این دوران درجه حرارت کره زمین در مجموع تغییرات اندکی داشته است.
۲- دوران ئِی مین آخرین دوره بین یخبندان قبل از آخرین یخبندان کره زمین است که 130000 سال پیش آغاز شده است. در این دوران سطح در یاها 6 تا 9 متر بالاتر از سطح کنونی و اسکاندیناوی جزیره کوچکی در شمال اروپا بود.

۳- این روش در واقع فن آوری آینده مقابله با کربن و فرونشانی گاز های گلخانه ای ست که انتشار منفی کربن ایجاد می کند . این روش انرزی حاصل از زیست-جرم را به همراه ضبط و ذخیره کربن در زمین به کار می برد. مفهوم آن از فکر تلفیق کاشت درخت و محصولات که با رشد خود کربن جو را استخراج می کنند، کاربرد این زیست جرم در صنایع و نیروگاه ها و ضبط کربن و تزریق آن در شکاف های زمین گرفته شده است.