اولین سال خوش دریاچه ارومیه پس از شش سال دردناک

فرستاده شده در ۲۱ آبان ۱۳۹۳

گفتمش ای جان جهان مفلس و بی مایه شدم                                           گفت منم مایه تو نیک نگهدار مرا

در سال 1991 ( 1370 شمسی) آنگاه که جنازه یک مرد یخی مربوط به 3000 سال پیش در ارتفاعات آلپ مابین ایتالیا و اتریش کشف شد، متفکران محیط زیست گفتند که گویی طبیعت با این جنازه به ما پیام داده که هشیار باشید که یخچال های کوهستانی در حال ذوب شدن هستند و جنازه ای که 3000 سال زیر برف و یخ بوده اکنون خود را بر کشیده تا بگوید یخ ها ذوب شده اند.
امسال در دریاجه ارومیه هم ظاهرا پیام مشابهی ارسال شده. به نوشته وبلاگ مهار بیابان زایی، از اول مهر ماه تا 13 آبان 172 میلی متر باران در این حوضه باریده و سطح آب دریاچه ارومیه قریب 30 سانتی متر افزایش یافته است. .به گزارش همین وبلاگ به نقل از مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی، میزان بارندگی امسال حوضه آبخیز دریاچه ارومیه ” به نسبت دوره مشابه اش در سال گذشته، ۱۵۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد و نسبت به میانگین درازمدت هم ۲۴۱ درصد افزایش ثبت شده است. ” شاید طبیعت می خواهد بگوید اگر شما با من همراهی کنید من نیز با شما مساعدت می کنم! اما همراهی ما چه بوده؟

یکی از اقدامات مثبتی که در یک ساله اخیر انجام شده تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه است که ریاست آن را آقای دکتر کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی و دبیر کل خانه کشاورز، بر عهده دارند و اعضای آن را تنی چند از متخصصان و کارشناسان برجسته و دلسوز منابع طبیعی و کشاورزی تشکیل می دهند. این کارگروه توانسته با برنامه ریزی دقیق و انجام اقداماتی در جهت محدود کردن برداشت آب از این حوضه آبخیز و افزایش حقابه و سهم دریاچه، تا حدی دریاچه را احیا کند و برنامه ای قابل اجرا برای احیای دراز مدت آن ارائه دهد. شاید این بارندگی کم سابقه هم پاسخی است به فعالیت های دلسوزانه این کارگروه.!!

اما نباید زود همه چیز را فراموش کرد و با بارندگی مناسبی که در مهر ماه شده همه چیز را به دست فراموشی سپرد و دوباره به کشت وسیع در این منطقه دست زد. در سال های اخیر مقدار زیادی زمین در این منطقه به زیر کشت رفته و مقدار زیادی از سهم آب دریاچه صرف آبیاری این زمین ها شده و نتیجتا چنین بلایی سر دریاچه آمده است. اکنون باید به فکر راهکار هایی ابتکاری و خلاق برای بهره برداری از سایر ظرفیت های منطقه بود. باید برای اشتغال و در آمد زایی مردمی که در چندسال اخیر از کشاورزی ارتزاق می کرده اند از فن آوری های نو و مدیریت پیشرفته بهره گرفت نه این که با ادامه همان کار های قبلی تا مدتی صدایشان را برید و رضایتشان را جلب کرد و دریاچه ارومیه را که یکی از دارایی های بزرگ این ملک است به نابودی کشاند .

و اینک عکس هایی از بخش شمال غربی دریاچه در آبان 93 که نشاط آور است

دریاچه ارومیه آبان 93

دریاچه ارومیه آبان 93

دریاچه ارومیه آبان 93

دریاچه ارومیه آبان 93

دریاچه ارومیه آبان 93

دریاچه ارومیه آبان 93

دریاچه ارومیه آبان 93

دریاچه ارومیه آبان 93

دریاچه ارومیه آبان 93

دریاچه ارومیه آبان 93