دکتر منوچهر آریان پور کاشانی، بزرگی که رفت!

فرستاده شده در ۱۰ دی ۱۴۰۰

 

بزرگا مردی که رفت،

 

استاد منوچهر آریان پور کاشانی، بنیان‌گذار مدرسه عالی ترجمه و تنها بازمانده‌ی نسل اول فرهنگ‌نویسان کشور درگذشت. این فرهنگ‌نویس و مترجم که مؤلف مجموعه فرهنگ‌های آریان پور نیز بود، دوشنبه ۶ دی‌ماه سال جاری در سن ۹۲ سالگی در شهر سن‌دیگوی آمریکا از دنیا رفت.

 

در سال 1378 دکتر منوچهر آریان پور کاشانی کل اموال موروثی خاندان آریان پور کاشانی را به دانشگاه کاشان هدیه کرد. ارزش این اموال که شامل چند واحد مسکونی، باغ، زمین و مرکز آموزش عالی بود، در آن زمان بیش از ۱۰ میلیارد تومان برآورد می‌شد. وی همچنین حق تألیف کتاب‌های خود را پس از مرگ به این دانشگاه واگذار کرد. این اقدام او آن هم در زمانی که موج تورم رفته رفته اوج می گرفت و فداکاری های اول انقلاب جای خود را به حرص و طمع مال اندوزی می داد، نشان از روح بزرگ و میهن دوستی او بود.

 

زنده یاد منوچهر آریان پور کاشانی یکی از بزرگان فرهنگ ایران زمین بود که همه ی دوستداران فرهنگ و ادب بویژه کسانی که دستی در ترجمه داشته اند و دارند او را می شناسند و حتما با آثار او سر و کار داشته اند. او به همراه پدر خود عباس آریان پور فرهنگ هفت جلدی انگلیسی به فارسی آریان پور و نیز فرهنگ چهار جلدی فارسی به انگلیسی را تالیف کردند. او که لیسانس زبان را در ایران گرفته بود و تحصیلات خود را تا اخذ درجه ی دکترای زبان و ادبیات انگلیسی در آمریکا ادامه داده بود در سال 1348 مدرسه ی عالی ترجمه را بنیاد گذاشت. او عاشق فرهنگ و ادبیات ایران بود و عمر خود را مصروف اعتلای آن کرد. معادل هایی که او برای واژه های انگلیسی انتخاب کرده و توضیحات وی در باره ی معنای دقیق و کاربردی لغات انگلیسی در نوع خود بی نظیر است و کتاب و سایت لغت نامه ی او یکی از بهترین منابع در این زمینه است.

 

متاسفانه در این بلوای نام و نان که با آن درگیریم، از بزرگان فرهنگ و ادب چنان که بایسته است تقدیر نمی شود و این بی توجهی و بی اعتنایی به مردان بزرگ، عوارض بزرگی خواهد داشت.