چند خبر خوب

فرستاده شده در ۱۹ آبان ۱۳۹۷

در میان انبوه خبرهای بدی که این روز ها در اطراف دیده می شود، به لطف خبرنگارانی که طرفدار محیط زیست هستند، گاه خبرهای خوبی حاکی از پیشرفت در سازگاری با محیط زیست به گوش می رسد. هرچند این خبر ها بیش تر نشان گر رشد فن آوری هستند و فن آوری در شرایط کنونی عمدتا در اختیار شرکت های بزرگی است که در همه جا در جستجوی سود هستند، اما رشد آنها در عین حال نشان دهنده نیروی اجتماعی و اقتصادی ای ست که در پشت این حرکت وجود دارد و آن را باید به فال نیک گرفت. در ذیل چند نمونه از این تغییرات تقدیم می شود.

کیخسرو دژم

————————————————————————


شرکت ایزی جت تا سال آینده از هواپیمای برقی استفاده خواهد کرد
ایزی جت شرکتی است که پرواز های آن خیلی ارزان است. مثلا 20 یورو برای رفتن از استکهلم به ژنو یا 22 یورو برای پرواز از میلان به لیسبون. البته فقط در اروپا پرواز دارد. این شرکت مشغول آزمایش هواپیما های برقی ست و مدیر عامل آن اعلام کرده که تا سال آینده هواپیما های برقی را به خدمت خواهد گرفت. البته هواپیما های برقی ایزی جت فقط 9 صندلی دارند اما ایزی جت قصد دارد تا سال 2027 هواپیما های بزرگ تری را به خدمت بگیرد.
هواپیمای 9 صندلی در مقایسه با هواپیما های بزرگ مسافربری خیلی کوچک است اما میزان انتشار کربن هواپیماهای بزرگ مسافر بر وحشتناک است و فکر این که هواپیمای برقی جای آنها را بگیرد بسیارامیدوار کننده است حتی اگر این هواپیما ها کوچک باشند. اما ایزی جت انتظار دارد که در آینده ای نه چندان دور بتواند هواپیما های بزرگ 220 نفره برقی را در مسیر هایی مانند لندن به ادینبورو و آمستردام به پاریس به راه بیاندازد. اگر ایزی جت بتواند چنین کند فرودگاه هیدرو لندن 1.25 میلیون دلار تخفیف در تعرفه های فرودگاهی برای آن قایل خواهد شد.
این حرکت ایزی جت نشانه خوبی از تغییر است.

اینجا شبیه پارک است اما ایستگاه شارژ باتری ست. خودرو های برقی را در اینجا سریع شارژ می کنند. اما خود شما هم نفسی تازه می کنید.

پمپ بنزین ها معمولا قشنگ نیستند. بوی بنزین و گاز می دهند و بسیار آلوده اند و جایی نیستند که آدم بخواهد در آنجا وقت بگذراند. اما ایستگاه های شارژ باتری خود رو ها حسابشان جداست. در آنجا هیچ بوی بدی نیست و شما هم ناچارید تا حودروتان شارژ شوید مدتی حدود بیست دقیقه آنجا بمانید. به همین علت شرکت معماری کوبه در دانمارک طرح هوشمندانه ای را برای این ایستگاه ها طراحی کرده است. اساس طرح بر این فکر متکی ست که این ایستگاه ها نباید فقط جایی باشند برای شارژ سریع باتری خودرو بلکه باید در آنجا باتری خودتان هم شارژ شود یعنی ذهن و جسمتان نفس تازه کند و خستگی در کند. بنا بر این آنجا را به یک واحه سبز تبدیل کرده اند. آنها می گویند خود رو های برقی آینده ما هستند پس باید توقف شما در این ایستگاه ها هم توقفی دلچسب و معنا دار باشد. انرژی و فن آوری اینجا سبز ست و ما می خواهیم معماری و مواد به کار رفته در آن هم سبز باشد.

این هم نشانه خوبی از آینده است. طولی نخواهد کشید که صد ها پارک از این دست در همه کشور ها احداث خواهد شد.
تا کی نوبت ایران برسد.

توربین های بادی بدون تیغه ساخته شده که می گویند کارآیی آن دو برابر توربین های سنتی ست.

شرکت تونسی سافون مولد بادی جدیدی ساخته که با دیگر مولد ها تفاوت دارد. این مولد بادی بی همتا تیغه یا پره ندارد و کارآیی آن هم از مولد های قدیمی بیش تر است. در حال حاضر شرکت سافون به دنبال پیدا کردن شریکی است تا با کمک او این دستگاه مولد را به صورت انبوه تولید کند.
کار آنها مبتنی بر فن آوری جدیدی است به نام ” مولد بدون تیغه” که این شرکت مبدع آن است. طرح این فن آوری از قایق های بادبانی الهام گرفته شده و به جای تیغه یک جسم شبیه بادبان بر دستگاه نصب شده و جعبه دنده و میل لنگ ها نیز حذف شده است.

این دو چرخه خانواده است که یک چرخ خیاطی هم برای مادر خانواده در آن نصب شده. این دو چرخه را فردی به نام اشتین لاف در سال 1939 ساخت تا کل خانواده بتوانند با هم به گردش بروند و از ورزش دسته جمعی خانوادگی لذت ببرند و کمی هم به کار های عقب افتاده خیاطی بپردازند.