حفره جهان گرمایی

فرستاده شده در ۲۳ فروردین ۱۳۹۴

جیمز هانسن دانشمند برجسته ناسا و کسی که اولین بار در سال 1988 میلادی نظریه گرم شدن کره زمین در اثر پدیده گلخانه ای را مطرح و در مقابل کنگره آمریکا از آن دفاع کرد، نظر به اطلاعات و دانشی که از آن بر خوردار است این اجساس مسولیت را حس می کند که هر از چندی مردم کشورش و جهان را از خطر گرم شدن کره زمین و عواقب آن مطلع گرداند. او هم خود را مصروف آگاه سازی مردم کرده زیرا به گفته خودش سی سال کار کردن در سازمان ملی هوا فضای ایالات متحد ( ناسا) به او آموخته که بالایی ها حقایق را نمی گویند. ذیلا آخرین مقاله او را که در 31.3.2015 منتشر شده می آوریم.  در این مقاله او نشان می دهد که چگونه سرمای بی سابقه ماه فوریه در امریکای شمالی جزء لاینفک گرمای کره زمین بوده است.

 

مقاله ای از دانشمند برجسته ناسا جیمز هانسن

ببخشید که دو ماهی از من خبری نبود. روی مقاله ای کار می کردم. بعدا در این باره برایتان می نویسم.

فعلا با این مقاله من می خواهم به تمام مردمی که در دو سوم شرقی آمریکای شمالی زندگی می کنند بگویم که گرم شدن کره زمین در واقع اتفاق افتاده است و دیگر یک فرضیه نیست. در واقع سال 2015 می باید نقطه ختم بحث های مربوط به گرم شدن کره زمین باشد. موج نیرومند و گسترش یابنده ال نینو در این سال روند گرم شدن کره زمین را تشدید  خواهد کرد و به احتمال زیاد سال 2015 گرم ترین سالی خواهد بود که تا کنون ثبت شده است.

وقتی از گرمای کره زمین صحبت می کنیم منظور افزایش میانگین درجه حرارت است، اما کسی در درجه حرارت متوسط جهان زندگی نمی کند. نقشه های مربوط به ناهنجاری های حرارتی کره زمین ( تصویر 1) به شما نشان می دهد که تا چه اندازه در ژانویه و فوریه این سال ( سال جاری) درجه حرارت در همه نقاط غیر عادی بوده است. ناهنجاری روند های آب و هوایی در کل سال 2014 نیز در این نقشه ها نشان داده شده است . در ماه فوریه منطقه شرق کوه های راکی به طور قابل ملاحظه ای سرد بود و سال 2014 نیز به طور کلی الگوی ناهنجاری حرارتی مشابهی داشت. ما کنجکاو شدیم  که آیا بین این الگوهای حرارتی و ” حفره جهان گرمایی[1]” واقع در اقیانوس اطلس شمالی در جنوب گرینلند، که پرفسور درایفاوت ([Drijfhout [2 ) و همکاران در سال 2012 آن را در ادبیات علمی شرح دادند، رابطه ای وجود دارد یا خیر.

 

پرفسور درایفاوت (Drijfhout )

پرفسور درایفاوت (Drijfhout )

رامستورف  ( Rahmstorf)

رامستورف ( Rahmstorf)

رامستورف  ( [3]Rahmstorf) و همکاران در سال 2015 طی مقاله ای اشاره می کنند که این حفره گرمایی احتمالا مربوط به کند شدن انتقال حرارت در اقیانوس است. در مدل های شبیه سازی آب و هوادیده ایم که وقتی این مدل ها افزایش ذوب یخ در گرینلند را شبیه سازی می کنند هوای آن ناحیه سرد می شود و تمایلی برای بلوک جریانات جوی در آنجا دیده می شود.  بر این اساس به فرضیه دیگری می رسیم که بر مبنای آن می توان محل دقیق تر حمله سرما را در ناحیه قطب شمال ( منظور همان ناحیه حوالی قطب شمال و جنوب گرینلند است .) مشخص کرد. در این باره بعدا بیش تر خواهیم گفت.

تصویر 1

تصویر 1

ممکن است شما با شنیدن این خبر که در منطقه شمال هوا این قدر سرد بوده نفس راحتی بکشید . فوریه امسال در منطقه نیویورک سیتی سردترین فوریه ای بوده که شما در عمر خود دیده اید مگر این که سن شما از 80 سال بیش تر باشد. (تصویر 2 آ )در واقع این ماه بعد از ژانویه سال 1977 دومین ماه بسیار سرد  80 سال اخیر بوده است .

 

تصویر 2 آ

تصویر 2 آ

 

(تصویر 2 ب ) برای آن است که به شما یاد آوری کند که تغییرات گرمای محلی بسیار بیش تر از تغییرات جهانی است. پس چرا ما این قدر به تغییرات جهانی گرما که بسیار کم تر از نوسانات گرمای محلی است اهمیت می دهیم؟ این کار دلایل بسیار دارد اما باشد برای مقاله بعد.

 

تصویر 2 ب

تصویر 2 ب

 

یک دقیقه صبر کنید آیا این نوسان محلی بزرگ آب و هوا بدین معناست که احتمالا امسال تابستان هوا سردتر از هوای متوسط  بلند مدت تابستان ها خواهد بود ؟ متاسفانه نه چندان . اول به این علت که هوا در تابستان ها بسیار کم نوسان تر از زمستان است و دلیلش آن است که گرادیان یا شیب حرارتی استوا به قطب در تابستان ها بسیار ضعیف تر است . برای بررسی بیش تر ناهنجاری حرارتی تابستان به مقاله اینجانب در باره منحنی ناقوس[1] مراجعه فرمایید. نوسان طبیعی دما که بر آب وهوای منطقه ای اثر می گذارد در تابستان بسیار اهمیت دارد همان طور که در سایر فصل ها اهمیت دارد، اما احتمال این که تابستان امسال گرم  تر از تابستان های چندین دهه پیش باشد بسیار زیاد است. بنابراین احتمال وقوع حوادث جوی ناشی از گرمای بیش از حد طبیعی تابستان نیز زیاد است.

تغییرات دما در ماه های مختلف سال حقایق بسیاری را به ما می گوید. تغییرات اخیر درجه حرارت در ماه های مختلف گواه متقن آن است که گرم شدن کره زمین به وقوع پیوسته است. ذوب شدید یخ در گرینلند و ورود یخ آب شده به اقیانوس خود حفره ای ایجاد کرده که گرما را به دام انداخته و سرما می آفریند. این سرما ناسی از گرماست!!! در این زمینه سئوال دارید؟ مقاله بعدی را بخوانید.

منبع: جیمز هانسن، دانشگاه کلمبیا، آوریل 2015

[1] – Global warming hole

[2] – پرفسور سیبرن درایفاوت متخصص آلمانی الاصل اقیانوس شناسی و فیزیک اقلیم دانشگاه سوتمپتون انگلستان

[3] – دکتر استفان رامستورف استاد فیزیک اقیانوس و متخصص آب و هوا شناسی دانشگاه پوتسدام آلمان

[4] – Bell Curve, منظور منحنی ناقوس مانند تغییر ات دما در تابستان است