ممنوع شدن استفاده ازکیسه پلاستیک در کالیفرنیا

فرستاده شده در ۱۱ مهر ۱۳۹۳

ممنوع شدن کیسه پلاستیک در کالیفرنیا

نوشته جانت لارسون ( Janet Larsen ) 

با لایحه ممنوع شدن استفاده از کیسه پلاستیک در کالیفرنیا، که در تاریخ 30 سپتامبر 2014 امضا شد، تعداد آمریکایی هایی که تا سال 2015 میلادی تحت نظارت لوایح ضد مصرف کیسه پلاستیک قرار خواهند گرفت به 49 میلیون نفر افزایش یافت. کالیفرنیا اولین ایالتی است که مصرف کیسه پلاستیک را ممنوع کرده است. طبق برآورد ها در آمریکا سالانه 100 میلیارد کیسه پلاستیک مصرف می شود و اکنون 150 شهر و بخش این کشور پیوسته تلاش می کنند تا یا مصرف آن را ممنوع کنند و یا جریمه ای برای مصرف آن قایل شوند.

 

غلبه پلاستیک بر آب

غلبه پلاستیک بر آب

آمریکایی ها بطور متوسط روزانه یک عدد کیسه پلاستیک مصرف می کنند، یعنی چیزی را که از سوخت های فسیلی ساخته شده، سوخت هایی که طی میلیون ها سال شکل گرفته اند، می گیرند و عموما فقط چند دقیقه از آن استفاده می کنند و سپس آن را دور می ریزند. با انرژیی که صرف ساختن 12 کیسه پلاستیک می شود می توان یک خود رو را 1.6 کیلومتر راند. البته کیسه های پلاستیکی قابل بازیافتند اما غالب آنها به این مرحله نمی رسند و به جای آن یا از گودال های دفن زباله سر در می آورند و یا از سطل های اشغال و کامیون های حمل زباله به بیرون پرتاب می شوند و با باد به هر سو حرکت می کنند، به تنه و شاخ و برگ درختان گیر می کنند و رودخانه ها،دریاچه ها و سواحل را کثبف می کنند. پلاستیک در طبیعت به قطعات کوچک تری تبدیل می شود اما هیچگاه بطور کامل نا پدید نمی شود. عدم جذب پلاستیک در طبیعت برای حیات وحش و انسان ها خطرناک است زیرا مواد شیمیایی که از پلاستیک به طبیعت وارد می شود به منابع آب نفوذ می کند و از زنجیره غذایی بالا می رود.

سانفرانسیسکو اولین شهر آمریکا بود که در سال 2007 میلادی مصرف کیسه پلاستیک را ممنوع کرد. تا سال 2014 که لوس آنجلس هم آن را ممنوع کرد تقریبا یک سوم اهالی کالیفرنیا تحت پوشش قوانین ممنوعیت کیسه پلاستیک شهر داری ها یا بخش های محل زندگی خود قرار داشتند. سایر شهر های بزرگ ایالات متحد که کیسه پلاستیک را ممنوع کرده اند عبارتند از شیکاگو، آستین، سیاتل، و شهر پرتلند در ایالت ارگون. در هاوایی هم تقریبا کل سکنه ایالت تحت پوشش قانون ممنوعیت مصرف پلاستیک هستند.
واشنگتن دی سی جزء گروه کوچک تر شهر هایی است که برای محدود کردن مصرف کیسه های یک بار مصرف راه دیگری را برگزیده اند. از سال 2010 میلادی تا کنون در این شهر برای هر پلاستیک 5 سنت باید پرداخت شود . دالاس نیز همین کار را کرده و از ژانویه 2015 میلادی این قانون را اجرا خواهد کرد.

در کم تر از سی سال کیسه پلاستیک بقالی ها از یک چیز تازه به حق طبیعی مردم تبدیل شد اما طرز فکر “دور بریز و فراموش کن” که باعث ازدیاد مصرف کیسه پلاستیک شد نشان داده که صحیح نبوده و به تلف کردن منابع و تخریب چشم انداز های طبیعی انجامیده است. چندان که فهرست کشور ها و مناطقی که پیوسته تلاش می کنند تا مصرف کیسه پلاستیک را کاهش دهند، هم در ایالات متحد و هم در سایر مناطق جهان، طولانی تر می شود، این تلاش می تواند آغازی بر پایان دوران کیسه پلاستیک یک بار مصرف باشد.
نوشته جانت لارسون ( janet Larsen ) از موسسه تحقیقات زیست محیطی ارت پالیسی
( The Earth Policy Institute )، اول اکتبر 2014 میلادی
برگردان: حمید طراوتی