معرفی کتاب شناخت مدارس سبز

فرستاده شده در ۲۲ خرداد ۱۳۹۷

بحث مدارس سبز یا مدارس زیست محیطی یا مدارس طبیعت و افتراق آنها و ویژگی های هر یک و ضرورت وجود آنها، مدتهاست در میان طرفداران محیط زیست و نظریه پردازان این رشته از علم مطرح است. با توجه به تحولات اخیر محیط زیست جهان و اعتلای دانش محیط زیستی و فکر حفاظت از آن در سطح جهان توجه به این موضوع روز به روز بیش تر می شود.

حسین میبودی کوشنده ای متفکر و طرفدار محیط زیست است که مدتهاست موضوع مدارس سبز را پی گیری و در این زمینه مطالعه می کند و در باب آن قلم می زند. کتاب شناخت مدارس سبز (نظریه‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی) که در واقع از رساله دکترای ایشان استخراج شده به بسیاری از مسایل مربوط به مدارس سبز پرداخته و به آنها پاسخ داده است. در این کتاب می خوانیم:

” مدارس سبز به عنوان يك رويكرد فرهنگي، مي‌تواند وارد حوزه‌ی دانش‌هاي مختلفي، اعم از سنتي و نوین شود و همچنين هسته‌ی اصلي بسياري از رشته‌هاي علمي نظام‌يافته را در برگيرد. اين رويكرد با توجه به ساختار روش‌شناختي به هم مرتبطش مي‌تواند توجه و تلاش دانش‌آموزان را به سمت حفاظت از محيط زيست سوق دهد و شناخت هماهنگي را در اين زمينه در آن‌ها به وجود بياورد تا به اين ترتيب آن‌ها قادر شوند براي تحقق جامعه‌اي مناسب براي زندگي و براي برنامه‌ريزي آن اقدام نمايند. نگرش ما در حوزه‌ی مدارس سبز تاریخی نیست و چندان بر روی موقعیت‌های پیشین تمرکز نکرده، بلکه رویکرد غالب ما معطوف به جایگاه کنونی آن خواهد بود؛ زیرا پیشرفت در این حوزه را نمی‌توان با نگرش در زمان و با توجه به گسترش و امتدادهای تاریخ نتیجه‌گیری نمود. در حقیقت در سال‌های اخیر با چنان پیشرفت‌هایی در زمینه‌ی تحولات تکنولوژی آموزشی و معماری پیرامون مدارس سبز روبرو هستیم که این نتیجه، نوعی پیشرفت تاریخی محسوب نمی‌شود؛ بلکه دستاورد و فرجام نوعی گسست تاریخی و ناشی از تحولات روزافزون فناوری در دهه‌های اخیر است. كتاب حاضر راهنماي اجرايي براي سبز نمودن مدارس كشور است. “

همکاران ایشان در تالیف این کتاب عبارتند از سرکار خانم دکتر اکرم الملوک لاهیجانیان، و آقایان سید محمد شبیری، سید علی جوزی و رضا عزیزی‌نژاد. این کتاب به تازگی منتشر شده و ناشر آن انتشارات تالاب در تهران است.

برای این متفکر و فعال زیست محیطی آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم کتاب شناخت مدارس سبز (نظریه‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی) مورد توجه علاقمندان به محیط زیست و دغدغه مندان مدارس زیست محیطی قرار گیرد.