داستان سد گتوند چه شد؟

فرستاده شده در ۲۲ تیر ۱۳۹۵

جعبه سیاه تصمیم‌گیری گتوند کجاست؟(1)

گروه مطالعه کننده از سرنوشت مطالعات خود در سدگتوند خبر ندارد/ در سدگتوند چه خبر است؟
*بسیاری بر این باورند که سدگتوند یکی از پیچیده‌ترین و دردسرسازترین پروژه‌های ملی نیم‌قرن اخیر در کشور است، این مسئله با ارقام نجومی اعتبارات هزینه شده در آن به‌خوبی قابل‌مشاهده و پی بردن است ولی به‌راستی چه مسئله‌ای باعث شده تا این پروژه گره به کارش افتاده و به این روز افتد.
به گزارش خوزآنلاین: شاید یکی از اصلی‌ترین سخنانی که درباره سدگتوند ابرازشده سخنرانی رئیس جمهور در سفر به خوزستان و وعده بررسی و رفع مشکلات این سد باشد، سخنانی که تا ارائه مطالعات دانشگاه تهران درباره رفع معضل این پروژه پیش رفت و به ناگاه ترمزدستی این تحولات کشیده شد.
پس‌ازآن جلساتی نیز از سوی شورای عالی آب برگزار شد که هیچ‌گاه مصوبات آن به‌صورت رسمی اعلام نشد، ولی آنچه مسئله را پیچیده‌تر می‌کند رشد شوری آب در کارون ومسکوت ماندن روند اجرایی علاج بخشی است.

نمایی از سد و نیروگاه گتوند

نمایی از سد و نیروگاه گتوند

بر اساس مطالعات انجام‌شده از زمان آغاز فعالیت‌های علاج بخشی تا به نتیجه رسیدن آن‌ها و ملموس بودن تغییرات شوری رودخانه، زمان زیادی لازم است و کوتاهی در آغاز پروژه تنها رقم هزینه‌ها را افزایش و ابعاد خسارت‌ها را بیشتر می‌کند.

رئیس مؤسسه آب دانشگاه تهران که خود مسئول گروه مطالعه کننده سدگتوند است از روند این مطالعات ابراز بی‌خبری می‌کند و می‌گوید: تنها چیزی که به‌طور رسمی به ما ابلاغ‌شده یک رونوشت از مصوبه شورای عالی آب بود و دیگر خبری نیست.

دکتر محمدعلی بنی‌هاشمی درباره ابهامات موجود در این صورت‌جلسه اظهار می‌دارد: در مصوبه شورای عالی آب آمده است که دانشگاه تهران محوریت مطالعات بعدی را داشته باشد؛ ما سؤال کردیم که منظور کدام مطالعات بعدی است و محور مطالعات بودن به چه معنا است که هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی می‌گوید: مصاحبه‌های مسئولان می‌توان فهمید که کار در خصوص سد گتوند متوقف نشده اما اطلاعی هم از آن نداریم. ابهام در این است که نمی‌دانیم دانشگاه تهران قرار است چه‌کاری انجام دهد و تاکنون نیز گزارشی از کارهای در حال انجام، منتشرنشده و اطلاعی نداریم که مطالعات مدنظر معاون وزیر، توسط چه نهادی در حال انجام است اما می‌توان حدس زد که شرکت مهاب قدس آن را انجام می‌دهد.
بنی‌هاشمی عنوان می‌کند: تلاش ما از پنجم بهمن‌ماه سال گذشته به بعد برای آن‌که مطمئن شویم چه اتفاقی در حال انجام است، به ثمر نرسیده است. پیگیری هم کردیم اما هنوز جواب شفافی دریافت نکرده‌ایم.

مهاب قدس همان شرکتی است که مشاور اجرایی سدگتوند است، حال به چه دلیلی بار دیگر این پروژه با توجه به رزومه کاری آن، به این شرکت سپرده می‌شود سؤالی است که باید از متصدیان این سد و شرکت آب و نیروی ایران پرسید!

شاید شاه‌کلید مشکلات سپردن این پروژه به مهاب قدس و عدم اطلاع‌رسانی صحیح به مردم درباره این پروژه بزرگ باشد، پروژه‌ای که روزی با همین پنهان‌کاری‌های دولت نهم و دهم در سکوت همراه با لجبازی برخلاف اظهارنظرهای کارشناسان، آبگیری شد و مشکلات در این حوزه را چندین برابر کرد.
اگر در دوران پیش از آبگیری سد گتوند اطلاع‌رسانی صحیح انجام و از خرد جمعی برای تصمیم سازی استفاده می‌شد و متصدیان از کتمان حقایق و پوشاندن واقعیت دست برمی‌داشتند بی شک امروز خسارت‌های وارده به خوزستان در بخش محیط‌زیست نبود و تنها با هزینه اعتبارات به‌جا، مشکلات طرح ملی سدگتوند علیا قابلیت برطرف شدن داشت.

نماینده مردم شهرستان های شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار کرده است: مسئله سدگتوند به خوزستان بویژه شوشتر و گتوند خسارت های زیادی وارد کرده و این مشکل را پیگیری می کنم.
گویا سهراب گیلانی در این زمینه از مسئولان دولتی و پیگیری های انجام شده ناامید شده است که در یکی از سخنرانی های خود ابراز داشته که «پرونده مشکلات سدگتوند را بهرهبری عرضه می کنم و مشکلات را از طرف نهاد رهبری دنبال می کنم»

وی در بخشی دیگری از سخنان خود ابراز داشته است که «شرایط کنونی در سدگتوند پذیرفتنی نیست، روش های کند موجود را در رفع مشکل این سد قبول نداریم و باید در اسرع وقت در این زمینه فعالیت آغاز شود».
روند موجود در بخش مطالعات و تصمیم‌گیری و اجرای پژوهش‌ها در حوزه سدگتوند نباید زمان زیادی را به خود اختصاص دهد، زیرا این مسئله باعث می‌شود تا هزینه، زمان و اعتبار همه به زیان خوزستان، محیط‌زیست و دولت باشد.

نویسنده: مجتبی نارنج پور

(1) مطلب زیر را چندی پیش آقای مهندس ابوالفضل میر قاسمی التفاتا برای بنده فرستادند که بدین وسیله از ایشان تشکر می کنم. نویسنده مقاله آقای مجتبی نارنج پور هستند که مطلب خود را در وب سایت خوزنامه منتشر کرده اند و همین جا از ایشان نیز تشکر می کنم. حمید طراوتی