خرافات مرتبط با وجود سم سیانور در دم مارمولک

فرستاده شده در ۹ فروردین ۱۳۹۳

پدید آور: سیاوش طراوتی

Cyrtopodion-scabrum

Cyrtopodion-scabrum
یکی از گونه های مارمولک خانگی در ایران

حتما ماجرای دم سمی مارمولک در دیگ غذا و کشته شدن مهمان ها را شنیدید. این اخبار چندین بار در زمان ها و در رسانه های مختلف انتشار یافته است. بعضی روزنامه ها نوشته اند که “سیانور” موجود در دم مارمولکی که در داخل دیگ غذا، در آشپزخانه میزبان افتاده بود باعث مرگ میهمان ها شد.

جانورشناسان ایرانی واژه سوسمار را به واژه مارمولک ترجیح می دهند. تا به حال هیچ مقاله ای در رابطه با وجود سیانور در دم و یا بدن مارمولک منتشر نشده است. گذشته از این، تنها چند گونه انگشت شمار مارمولک سمی در جهان وجود دارد که دارای سم هستند. معروفترین آنها یکی هیولای هیلا (در انگلیسی Gila نوشته ولی Heela خوانده می شود) (Heloderma suspectum)،دیگری سوسمار پوست منجوقی (به خاطر برجستگی های روی پوست که مثل مهره های تسبیح هستند) (Heloderma horridum) و اژدهای کومودو (Varanus komodoensis) هستند.

خوشبختانه، وبلاگنویس ها  و علاقه مندان به محیط زیست در سال های اخیر نقش موثری در آگاه سازی مردم بازی کرده اند به طوری که دیگر چنین شایعاتی را در مورد مارمولک نمی شود به راحتی در اینترنت پیدا کرد. اخیرا صحبت های مشابهی درباره سمی بود سمندر ها منتشر شده است. اما این صحبت ها به قلمرو افسانه تعلق دارد.