موقعیت انرژی اتمی در تولید برق جهان

فرستاده شده در ۲۱ فروردین ۱۳۹۴

در اقتصاد جهانی انرژی اکنون چندین دهه است که انرژی های نو با شتاب بسیار به پیش می تازند و پیوسته زغال سنگ و نفت و گاز و کلا تمام انواع سوخت های فسیلی را از میدان به در می کنند. اما اکنون که بحث مذاکرات اتمی داغ است ببینیم موقعیت انرژی اتمی چگونه است.ذیلا توجه شما را به خلاصه مقاله ای در این زمینه جلب می کنیم.

———

سوخت های فسیلی تنها سنگر اقتصاد انرژی قدیم نیستند که این روز ها در جدال با انرژی های تجدید شدنی ارزان فرو می ریزند . تولید برق هسته ای جهان نیز، که حدود نیم قرن پیش از آن به عنوان منبع انرژی آینده جهان یاد می شد، در اثر افزایش هزینه های آن پیوسته سقوط می کند. برق حاصل از نیروگاه های اتمی جدید می تواند دو برابر برق خورشیدی یا برق حاصل از باد تمام شود. چندان که نیروگاه های کهنه و قدیمی، که برخی از آنها آن قدر پر هزینه اند که نگاه داری و عملکرد آنها اقتصادی نیست ، بسته می شوند نیروی اتمی به تدریج به گذشته خواهد پیوست.

نیروگاه اتمی بوشهر

نیروگاه اتمی بوشهر

سقوط جهانی تولید برق اتمی که در سال 2006 و عمدتا به دلایل اقتصادی آغاز شد اکنون محرک دیگری نیز پیدا کرده وآن ترس از بروز حادثه است . ذوب اتمی سال 2011 فوکوشیمای ژاپن پیوسته موجب می شود که پرده پایان نمایش عصر اتمی پایین تر کشیده شود. بلافاصله بعد از حادثه فوکوشیما خانم آنجلا مارکل صدر اعظم آلمان دستور داد تا هفت نیروگاه قدیمی تر آلمان بسته شود. دو ماه بعد دولت آلمان اعلام کرد که تا سال 2022 به تدریج تولید برق اتمی خود را به طور کامل متوقف خواهد کرد. آلمان قصد دارد که به جای برق اتمی عمدتا برق خود را از طریق باد و نیروی خورشید تامین کند. کشورهای دیگری در اروپا و سایر نقاط نیز در برنامه های اتمی خود تجدید نظر کرده اند.

دو کشوری که بیش از همه از آن ها  به عنوان نمونه های موفق استفاده از نیروی اتمی یاد می شود فرانسه و چین هستند که اولی 75 درصد از برق خود را از نیروگاه های اتمی تامین می کند و دومی پیشتاز احداث نیروگاه های جدید است . اما آن داستان در حال تغییر است . فرانسه اکنون مشغول تکمیل عملیات حداث آخرین نیروگاه اتمی خود می باشد اما در همین حال برنامه ای را در دست اجرا دارد تا ظرفیت تولید برق بادی خود را 25000 مگاوات افزایش دهد و 8300 مگاوات از این برنامه در سال 2013 به تولید رسیده است. این کشور قصد دارد سهم نیروی اتمی را در تولید برق کشور تا سال 2025 به 50 درصد کاهش دهد. چین که 16000 مگا وات ظرفیت تولید برق اتمی دارد، تولید برق بادی خود را به 91 هزار مگا وات رسانده است که از این نظر در جهان مقام اول را دارد. باد نیروی اتمی را به باد فنا داده است.

یکی از دلایل رشد انفجاری تولید برق بادی در چین اندازه فوق العاده بزرگ نیروگاه های بادی است که به هیچ وجه نیروگاه های زغال سنگی یا راکتورهای اتمی با آن قابل مقایسه نیستند. چین اکنون در جهت برنامه پایه تولید برق بادی خود در حال احداث چندین مگا کمپلکس یا نیروگاه های بسیار بزرگ است که هریک از آن ها حدود 6800 مگا وات ظرفیت تولید برق خواهد داشت. این بارگذاری ها بخشی از تلاش چین برای توسعه تولید برق خود به 200000 مگاوات تا سال 2020 است که رقم بسیار عظیمی است.

 نیروگاه‌های اتمی ژاپن

نیروگاه‌های اتمی فوکوشیما ژاپن

در حالیکه احداث و راه اندازی یک نیروگاه اتمی ممکن است یک دهه به طول بیانجامد معمولا مزارع بادی را می توان ظرف یک سال ساخت و یک سامانه خورشیدی ساده را که بر پشت بام ها قرار می گیرد می توان ظرف یک روز بنا کرد. در برخی قسمت های جهان اکنون باد پیوسته به صورت مولفه  پیشگام اقتصاد جدید انرژی ظاهر می شود . در آغاز سال 2014 میلادی کل تولید برق مزارع بادی، که اکنون در 90 کشور جهان برق تولید می کنند، 318000 مگاوات بود اکنون چین و ایالت متحد در این زمینه پیشگام جهانند و آلمان ، اسپانیا و هندوستان بعد از آنها جزو پنج کشور اول هستند.

نقل از :

The Earth Policy Institute, Great Transition, March 2015