افزایش 40 درصدی آتش سوزی جنگل ها و کمبود منابع مالی

فرستاده شده در ۹ مرداد ۱۳۹۳

 

افزایش 40 درصدی آتش سوزی جنگل ها و کمبود منابع مالی
مقاله زیر حاوی نکات ارزشمندی در رابطه با کمبود های سازمان منابع طبیعی و جنگل ها برای مقابله با آتش سوزی های جنگل های ایران است که آن را عینا از سایت تابناک نقل می کنیم. عموما چنین است که هنگام بودجه نویسی و تخصیص اعتبار برای وزارتخانه ها و سازمان های دولتی بخش مربوط به حفاظت از منابع طبیعی از یاد می رود و رقم ناچیزی به آن اختصاص می یابد. چرا که وجود و بقا و دوام منابع طبیعی مسلم تصور می شود و اهمیت آنها بخوبی برای مقامات دولتی و نمایندگان دانسته نیست. مشکلات کشور بسیارند و باید مورد توجه قرار گیرند اما اکنون باید این نکته را با تمام وجود درک کرد که ما به عصر کمیابی منابع طبیعی پا گذاشته ایم و عنصر کمیاب توسعه اکنون منابع طبیعی است. اگر جنگل های شمال کشور بیش از این آسیب ببینند و جنگل های زاگرس سرفراز از میان بروند، مشکل کم آبی که هم اکنون نیز کشور از آن رنج می برد، چرخ توسعه اقتصادی کشور را از تحرک خواهد انداخت و دهان های باز بسیاری بی غذا خواهند ماند که این خود عواقبی دهشتناک دارد. در چنین شرایطی صرف بخش بزرگ تری از منابع مالی کشور برای حفظ منابع طبیعی کاملا توجیه اقتصادی دارد زیرا با حفظ این منابع می توانیم به توسعه اقتصادی و رشد صنعت و کشاورزی و گردشگری و غیره دست یابیم اما بدون آنها چنین حرکتی میسر نیست. این نکته ای است که باید اهمیت آن را درک کنیم. احداث تعداد زیادی فروشگاه بزرگ و برج تجاری چندین و چند طبقه که در آنها کاری غیر از فروش همان اجناس چینی که در فروشگاه های دیگر فروخته می شود صورت نمی گیرد، حاصلی برای اقتصاد کنونی ما نخواهد داشت اما حفاظت از منابع طبیعی کشور به سود همه مردم و در جهت توسعه است.

 

 

نابودی جنگل های ایران

نابودی جنگل های ایران

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها با بیان اینکه در سال جاری آتش سوزی در جنگلهای کشور نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است، گفت: ظرف دو ماه آینده 100 دستگاه خودرو با تجهیزات اطفاء حریق در اختیار استانهای پر بحران قرار می گیرد.

سرهنگ قاسم سبزعلی در گفتگو با مهر افزود: با توجه به افزایش بیش از حد دما و خشکسالی در کشور در سال جاری بروز حریق های پیاپی در جنگلها و مراتع کشور اجتناب ناپذیر است.

به گفته وی، آنچه مهم است چگونگی اطفا حریق های رخ داده در سطح جنگلهای کشور است که متأسفانه به دلیل کمبود بودجه در سازمان جنگلها امکان تجیز شدن به وسایل مورد نیاز برای اطفا سریع و کامل آتش سوزی ها وجود ندارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها اظهار داشت: با این حال سازمان در سال جاری برنامه ریزی های گسترده ای برای به حداقل رساندن آسیبهای ناشی از اتش سوزی جنگلها دارد .

تجهیز جوامع محلی برای مقابله با آتش سوزی

سبز علی تصریح کرد: هماهنگی با NGOها برای تجهیز جوامع محلی به ابزار های ابتدایی اطفا حریق ، تفاهم نامه با دیگر سازمانها از جمله هلال احمر، نیروی انتظامی و ستاد مدیریت بحران برای همکاری در مواقع حریق جنگلها از این اقدامات است.

وی افزود: تقویت ناوگان اطفا حریق از جمله تعامل با شرکتهای خودرو ساز برای دریافت 100 دستگاه خودروی شاسی بلند که به وسایل اطفا حریق مجهز هستند از دیگر اقدامات سازمان جنگلها است ظرف یکی دو ماه آینده اجرا می شود.

امکان تجهیز استانها به خودروهای اطفاء حریق تابستان وجود ندارد

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها در پاسخ به اینکه اما اوج آتش سوزی جنگلها در همین یکی دو ماه تابستان رخ می دهد گفت: با توجه به بودجه محدود سازمان امکان اینکه زورتر از این موعد این خودرو های اطفا حریق در اختیار استان ها قرار گیرد وجود ندارد.

ضرورت اختصاص اعتبار ویژه برای مقابله با آتش سوزی

سبز علی در پاسخ به اینکه با توجه به کمبود جنگلها در کشور و تأکید مسئولان عالی رتبه حتی مقام معظم رهبری بر حفاظت از این منابع ارزشمند امکان اختصاص بودجه ویژه از سوی سازمان ، وزارت جهاد و یا دولت برای تجیز ناوگان حریق جلوگیری از این همه آتش سوزی وجود ندارد تأکید کرد: تنها مشکل منابع طبیعی و سازمان جنگلها آتش سوزی نیست گذشته از آن دولت هم محدودیت هایی دارد که ما ناچاریم بر اساس مقدورات انتظاراتمان را مطابقت دهیم.

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی نابودی و کاهش سطح جنگلهای کشور را آتش سوزی های پیاپی و گسترده و عدم توانایی در اطفای به موقع آنعا می دانند و معتقدند با خرید چند دستگاه بالگرد و هلی برد کردن نیرو ها می توان تا حد زیادی جلوی آتش سوزی های گسترده را گرفت اظهار داشت: در حال حاضر سازمان جنگلها هیچ بودجه ای برای خرید بالگرد، نگهداشت و آموزش نیروهای متخخص برای استفاده از آن را ندارد.

بالگرد وسیله مناسبی برای اطفا حریق جنگلهای کوهستانی ایران نیست

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها تصریح کرد: البته بسیاری از افرادی که مدام استفاده از بالگرد را به عنوان راهکار مقابله با آتش سوزی جنگلها عنوان می کنند تخصص کافی ندارند چرا که با توجه به صعب االعبور بودن بیشتر جنگل های کشور امکان هلی برد کردن و جانمایی نیروها وجود ندارد بنابراین حتی در صورت وجود بالگرد بازهم در بسیاری موارد نمی توان از آن استفاده کرد.

سبز علی در پاسخ به اینکه اما با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن جنگلهای کشور روشهای متعارف یعنی اعزام نیروها با بیل و دبه های آب هم نمی تواند روش مناسبی باشد گفت: البته این روشها هم پاسخگو نیست و استفاده از سیستمهای هوایی مانند آنچه که در حال حاضر در ترکیه انجام می شود تنها راه مقابله با آتش سوزی جنگلها در کشور است.

استفاده از هواپیما تنها راه مقابله با آتش سوزی جنگلها در کشور

به گفته وی، سیستم اطفای حریق کشور ترکیه مجهز به 5 فروند هواپیمایی است که در هر 3 دقیقه قادر است 7 هزار لیتر آبگیری کند اما با توجه به تحریمها در ایران و نیاز به بودجه کلان به هیچ عنوان فعلا در کشور چنین امکانی وجود ندارد.

تولید هواپیمای اطفا حریق در اصفهان

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها یاد آور شد: البته صنایع هوایی کشور در اصفهان نیزاقدام به ساخت هواپیما کرده که در صورت رفع نواقص می توان از این هواپیماها در ناوگان اطفا حریق استفاده کرد که البته این موضوع نیاز به زمان طولانی دارد .

وی در پاسخ به اینکه آیا تا زمانی که این هواپیما های اطفای حریق را بتوان در کشور تولید کرد جنگلی باقی می ماند، گفت: امیدواریم که باقی بماند!

احداث استخرهای آب و آتش

سبز علی تأکید کرد: البته احداث استخرهای آب در کانونهای بحران آتش سوزی و همچنین آتش بر از دیگر روشهای مهم برای مقابله با حریق جنگلها در کشور است که برنامه ریزی و مطالعات آن آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

سبز علی با اشاره به دو پایگاه اطفا حریق در گلستان و کرمانشاه یکی دیگر از اقدامات این سازمان برای مقابله با آتش سوزی جنگلها را تجهیز این دو پایگاه به امکانات بیشتر شامل اضافه کردن دستگاههای روت فایر که هر 400 لیتر آب را به 1200 لیتر تبدیل می کنند و در حال حاضر 50 دستگاه از آن در کشور وجود دارد و همچنین افزودن دستگاههای مانند فلش بک و آتش کوب و بیل عنوان کرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها هماهنگی با دیگر دستگاهها برای اعزام نیرو و تجهیزات حتی بالگرد به هنگام آتش سوزی در مناطق بحرانی را از دیگر اقدامات یگان برای مقابله با آتش سوزی عنوان کرد.

وی در پاسخ به اینکه اما مسئولان استانها بار ها اعلام کرده اند که در آتش سوزی های اخیر نه تنها دیگر دستگاهها بلکه پایگاهها یاطفا حریق خود سازمان که در دو استان گلستان و کرمانشاه دایر هستند به کمک محیط زیست و سازمان جنگلها نمی آیند گفت: به نظر می رسد چنین ادعاهایی غیر مسئولانه است چرا در مواقع بحران همه دستگاهها همکاری خوبی با ما دارند .

سبزعلی افزود: اعزام نیرو از دو پایگاه اطفا حریق نیازمند هماهنگی در شورای تأمین استان ها و با دستور استانداران است و به عهده سازمان جنگلها نیست .

وضعیت متفاوت آتش سوزی در پارک ملی گلستان

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها در پاسخ به اینکه البته به نظر نمی رسد تجهیزات پایگاههای اطفا حریق چندان مناسب و کافی باشد چراکه استان گلستان که یکی از این پایگاهها در آن وجود دارد خود یکی از استانهای بحرانی در این زمینه است اظهار داشت: وضعیت استان گلستان فرق می کند و بیشتر آتش سوزی ها در پارک ملی که تحت نظارت سازمان محیط زیست است به خاطر شکار حیات وحش و علفزارهای بلند که اجازه برداشت آنها وجود ندارد و به صورت عمدی رخ می دهد و گرنه آتش سوزی در کرمانشاه پس از دایر شدن این پایگاه به خوبی کنترل شده است.

افزایش دما و خشکسالی مهمترین علت افزایش آتش سوزی جنگلها در سال جاری

وی در پایان با بیان اینکه آتش سوزی در 4 ماهه ابتدای سال جاری هم از نظر تعدا و هم وسعت نسبت به سال گذشته حدود 30 تا 40 درصد افزایش یافته گفت: خشکسالی و افزایش دما از مهمترین علت ها هستند اما در برخی موارد نیز آتش سوزی ها عمدی بوده اند.

استانهای زاگرسی در صدر آتش سوزی جنگلها

به گفته سبزعلی، استانهای زاگرسی از جمله فارس، خوزستان، لرستان، کردستان، کهگیلویه و کرمان و همچنین استان گلستان بیشترین آتش سوزی جنگلها در سال جاری تا کنون را داشته اند.